...

Ekokampaajalle on tärkeää kunnioitus luontoa ja ihmistä kohtaan, kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Ihminen huomioidaan kokonaisvaltaisesti, hoitaen hiuksia, mieltä ja kehoa.
Toiminnan pitää olla rehellistä ja läpinäkyvää.

Hengenvaarallista valhetta ja harhaanjohtavaa turvallisuuden tunnetta Hapetehiusväri markkinoinnissa.

Hiusvärien harhaanjohtavasta mainonnasta ilmoitus Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.

Tiedämme että Hapetehiusväriaineet ovat voimakkaita, erittäin herkästi allergisoivia kemikaaleja, tämä on ollut tiedossa jo vuosikymmenet, se vuoksi niitä on käsiteltävä huolellisesti. Sekä kuluttajien että kampaajien turvallisuuden vuoksi olisi tärkeää jakaa oikeaa tietoa hiusvärien oikeanlaisesta käsittelemisestä.
K
ampaajat ovat vastuussa työstään ja aiheuttamistaan riskeistä asiakkailleen. Harhaanjohtava markkinointi aiheuttaa siten riskin kuluttajalle.

Jos minä ammattilaisena tiedän tai epäilen että tuottamani palvelu saattaa aiheuttaa asiakkaalle turvallisuusriskin ja on vaarallinen niin olen lain mukaan velvollinen siitä välittömästi ilmoittamaan viranomaisille. Olen myös lain mukaan yksin vastuussa jos asiakas saa palvelustani oireita.
OCS mielikuva / totuus heidän väristään ? 

Kuluttaja osaa tänä päivänä jo vaatia turvallisempia ja ekologisempia vaihtoehtoja ja kun nämä Hapetevärit eivät siihen yllä niin  totuutta  muokataan markkinatilanteeseen sopivaksi.
Aineiden allergioita aiheuttavat ominaisuudet on todettu myös Teknokemian yhdistyksen kampaajille laatimassa materiaalissa. "Teknokemian yhdistys"
"On tullut yleiseksi tavaksi että näiden tuotteiden myyntinimikkeet ovat epäselviä ja hiusvärimainonta villiä ja riskeeraa kuluttajan turvallisuuden. Tuotteiden haitallisten aineiden vaikutuksia vähätellään, niiden olemassaolo piilotetaan  ja kuluttajaa hämätään ”allergiaystävällisyydellä”.  

"Mainonnassa keskitytään usein tuotteen ”luonnollisiin” ainesosiin ja häivytetään herkistävien aineiden olemassaolo. Tuotteiden myyntinimikkeet ja mainokset ovat sangen usein epäselviä eivätkä välttämättä kerro paljonkaan konkreettista itse tuotteesta. ”Ekosertifioidut” tai ”orgaaniset” ainesosat eivät takaa, ettei tuote voisi sisältää myös synteettisiä superherkistäjiä. Tuotteella saattaa olla erilaisia ”sertifikaatteja”, merkkejä joista saa vaikutelman, että tuote on useammankin eri virallisen tahon hyväksymä."

Mainosväittämiä hapetevärien mainosteksteistä

*Hienostunut ja ihoystävällinen hiusväri sisältää ikiaikaisia luonnon aineita ja sisältää 
kauneusöljyjä,  jota on rikastettu sertifioiduilla, orgaanisilla kasviuutteilla kuten Argan-öljyllä sekä Jasmiini- ja Santelipuuöljyllä, 

*90% puhtaampia orgaanisa, luonnollisilla menetelmillä johdettuja uutteita, jotka takaavat absoluuttisen luonnollisuuden*
tuotteiden koostumukseen on lisätty runsaasti ravitsevia aineosia kuten orgaanista rypälesiemenöljyä, luontaista mehiläisvahaa,

*Erityisen lempeä hiusväri herkistyneelle iholle. Ei todettuja ihotuntemuksia eikä ärsytystä. Ei ammoniakkia, parabenejä, eikä resorsiinia. Luontoperäisiä raaka-aineita mm. passion hedelmä sisältää antioksidantteja. Hiusystävällinen. Lisää kiiltoa.Tuoksuton. Kiitettyä laatua.

 KESTOVÄRI, jossa on 0 % Ammoniakkia, hajusteita,
silikoneja, parafiini-/mineraaliöljyjä, parabeenejä ja formaldehydi-johdannaisia
100 % Suorituskykyä


Tästä näistä hapeteväreistä INCI esimerkkejä 






Jos INCI listasta löytyy joku seuraavista kyseessä on hapeteväri




Pakkauksissa saatetaan myös kertoa, että tuote ei sisällä parabeeneja, mikä on herkistävyyden kannalta epäolennaista tietoa koska hiusvärit eivät sisällä säilöntäaineita. TeknokemianYhdistyksen opas kampaajille antaa samaa infoa. Kestovärien kohdalla ei ole listattu säilöntäaineita.
tai "ei sisällä ammoniakkia" Ammoniakki taas on korvattu ethyleenidiamiinilljoka on ihoärsytystä aiheuttava aine, tuoksuu vain vähemmän.  !
Esimerkkien lista on aivan loputon...

Missään tutkimissamme hapeteväri markkinointi teksteissä ei kerrota että kyseinen tuote sisältää superherkistäjiä ja että niiden käytössä on noudatettava erityistä varovaisuutta.
Teknokemian yhdistys kuitenkin velvoittaa kampaajaa varmistamaan ennen jokaista värjäystä määrätyt asiat ja jos näitä ei ole tehty niin vastuu mahdollisesta vahingosta siirtyy kokonaan kampaajalle tai kosmetologille. 

Olettavatko he että kaikki tietävät nämä säädökset ?
Vaikka niitä ei opeteta värikursseilla, koulussa eikä mainita tuotteen markkinoinnissa.


Tätä harhaanjohtavaa mainontaa on tehty kaikilla aloilla ja vuosituhansia. Onko se silti hyväksyttävää?
Nyt olemme valheen kierteessä jossa valmistaja valehtelee maahantuojalle joka valehtelee omalle asiakkaalleen - kampaajalle ja tämä jatkaa valhetta kuluttajalle - omalle asiakkaalleen.
Uskon että moni tässä ketjussa ei edes tiedä valehtelevansa ja uskoo tukkurin kertovan hänelle totuuden hapetevärin vaikuttavuudesta, sisällöstä ja turvallisuudesta.
Välttämättä tämä tukkurikaan ei todellisuudessa tiedä levittävänsä hengenvaarallista valhetta.

"Kampaajat ovat maahantuojilta ja tukkumyyjiltä saamansa tiedon varassa ja myös kampaajille annetaan harhaanjohtavaa, puutteellista ja viherpestyä tietoa hiusväreistä, mistä on useita esimerkkejä. Kampaajat toistavat esitteiden mainoslauseita omissa mainoksissaan ja Facebook-sivuillaan. On esimerkkejä, joissa kampaaja – maahantuojan antaman materiaalin perusteella – luulee tarjoavansa asiakkaalleen turvallisempaa vaihtoehtoa, vaikka kyseessä on herkistäviä ainesosia sisältävä tuote. Kampaajat ovat edelleen vastuussa palveluistaan kuluttajille. "


Esimerkkejä kampaamoiden väri mainonnasta:

* "Olemme siirtyneet ekologiseen värjäykseen, kiitos Wellan ID COLORIN. Säästämme luontoa ja aikaa tämän avulla."


* "Värjäykseen käytämme luonnonläheisiä OCS tuotteita. Tuotteista on karsittu ammoniakki, parabeenit, sulfaatit sekä muovi ja ne perustuvat hoitaviin kasviuutteisiin, luonnon kosteuttajiin, vitamiineihin ja vehnäproteiineihin. Väreissä ei ole käytetty eläinkunnan raaka-aineita ja tuotteita ei ole testattu eläimillä"

* "Fruit Color  värin pigmentit ovat 100% hedelmistä, lisäten niiden ravitsevaa 
hoidollista vaikutusta hiuksille ja hiuspohjalle. Väri on täysin tuoksuton, eikä sisällä mitään tyypillisesti klassisisten värejen haittoja hiuksille tai hiuspohjalle. Väri sisältää auringonkukkaoöljyä, jojobaa ja monia pehmeän värjäyksen arvoja."

* "So Pure Color NYT MEILLÄ! AROMATERAPEUTTINEN KESTOVÄRI


 
Onko puolueetonta, oikeanlaista tietoa saatavilla - mistä? 

Mistä saa puolueetonta tietoa jolla  ammattilainen pystyy selvittämään onko hän joutunut harhaanjohtavan markkinoinnin uhriksi? 
Tälläistä koulutusta annetaan hyvin vähän ja vain erittäin pieni joukko ammattilaisia on sen käynyt. Sitä ei valitettavasti saa edes ammattikoulussa.
Jos haluaisin opetella tuntemaan tuotteet niin missä  opetetaan INCI lukutaitoa? Missä  saa sitä puolueetonta tietoa jolla hän pystyy päättelemään onko tuote tai palvelu terveydelle vaarallinen. Jotta hän pysyy noudattamaan lakia eikä joudu kantamaan vastuuta joka kuuluisi maahantuojalle / valmistajalle.
Sillä jos asiakas saa kampaajan tekemästä väristä allergisen reaktion niin kampaaja on toiminnanharjoittajana yksin vastuussa, siksi on hyvä jos hänellä olisi vastuuvakuutus.

Olen tehnyt yhdessä Anja Nystenin kanssa 10.1.2014 Hiusvärien harhaanjohtavasta mainonnasta ilmoituksen Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.

Miksi - Siksi että tästä on tehtävä loppu, tästä ammattilaisille valehtelusta.

Meidän ammattilaisten on mielestäni saatava oikea tieto tuotteiden sisällöstä ja turvallisuudesta jotta voimme paremmin huolehtia omasta ja asiakkaan turvallisuudesta. Mielestäni se ei ole liikaa pyydetty.
Mielestäni meille ammattilaisille voi aivan hyvin kertoa tuotteesta totuus ja sanoa että tämä on Hapeteväri ja sillä saa kauniita, 100% peittäviä värisävyjä, se antaa kauniin kiillon, sillä voi vaalentaa ja se on hyvin kontroloitavissa.
MUTTA se voi olla terveydelle vaarallinen joten sitä käyttettäessä pitää ottaa huomioon erityiset turvallisuus määräykset.
Mielestäni meidän kuuluu ammattilaisina saada tietää ja ennen kaikkea ymmärtää mitä kemikaaleja näissä hapetevärissä on - miksi se on turvallisuudelle vaarallinen.
Mielestäni tämä ei ole liian paljon pyydetty - vai onko?

Onko joku syy miksi näitä asioita ei kerrota edes meille ammattilaisille niin kuin en oikeasti ovat ?



"Koska kyse on laajasta ilmiöstä, joka on riski paitsi kuluttajille, myös vaarantaa kampaajien työturvallisuuden, tämä ilmoitus on lähetetty tiedoksi myös Sosiaali- ja terveysministeriöön sekä Turvallisuus ja kemikaalivirastoon. Pyydämme viranomaisia arvioimaan mahdollisesti tarvittavat toimenpiteet."

Tällä haluamme virittää keskustelun, joka on jo myös mm  käynnissä Norjassa. Siellä on tutkittiin vähittäiskaupan hiusvärejä ja niiden markkinoitiväittämiä todellisuuteen. Yksikään väri ei saanut puhtaita papereita.  

Viranomaisilla menee tämän tutkimisessa aikaa, mutta tälle on nopealla aikavälillä tehtävä muutakin kuin että viranomainen antaa huomautuksen.

Toivon että tulevaisuudessa nämä värit vedetään pois kuluttaja myynnistä ja niillä saa värjätä vain turvallisuuskortin suorittanut ammattilainen.



"Tästä Anja Nystenin Kemikaalikimara blogista voit lukea toisen - kuluttajan näkökulman asiasta."



Vaikka maahantuojat tietävät että heistä on tehty ilmoitus niin homma vaan pahenee...
Valehtelulla ja ylimielisyydellä ei ole enää mitään rajaa!
Käy sosiaalisessa mediassa kommentoimassa:
WELLA:
 "Uusi KP Innosense - Tinkimätön hiusväri kompromisseja kaihtavalle hiuskauneudelle. Terveyttä ja hyvinvointia uuden premium-hiusvärin muodossa."


Heillä ei ole mitään pelkoa jäädä kiinni tai saada mitään sanktioita tästä.
Ja valitettavasti voin kertoa syyn.

Tässä Tukes kommentti asiaan; 

"Harhaanjohtavaan mainontaan mahd. liittyvissä kysymyksissä yhteys Kuluttaja-asiamieheeen."

Tässä Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) Lausunto asiasta:
"Kuluttaja-asiamies ei valvo b2b-markkinointia."


Keskustelua asiasta käydään myös Twitterissä #Wella 
Keskustelussa mukana Tukes ja kuluttajaasiamies.  


Wellalla hyvä asetelma. Kukaan ei valvo tälläistä hengenvaarallista valehtelua.

Käykää siellä ottamassa kantaa viranomaisten toimintaan !



Vain yhdessä voimme tehdä tälle jotain. Ehdotan että äänestämme jaloilla / kukkarolla ja jaamme tätä tietoa sosiaalisessa mediassa.





[1] Näin käsittelet hiusvärejä turvallisesti, 28.5.2013

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110920

Herkistämisominaisuudet löytyvät myös EU:n tiedekomitean yhteenvedosta vuodelta 2013. [1]




[1] Memorandum on hair dye Chemical Sensitisation, Scientific Committee on Consumer Products (SCCP)

Wella Color ID Kuka huijaa ja ketä

Halu olla ekologinen, turvallinen on trendi koska asiakas sitä jo osaa vaatia. 

Kun siihen ei oikeasti yletetä niin sitten harhautetaan. Sanotaan jotain sinnepäin, tarkoittamatta ihan sitä mitä annetaan ymmärtää. 
Näitä väittämiä ei löydy mistään kirjallisina, mutta me kuulemme niitä kouluttajien ja edustajien suusta kokoajan. Annetaan sitten kampaajan kertoa asiakkaalle epätotuus ja kantaa vastuu harhaanjohtavasta markkinoinnista. Tosi reilua!

Jos sitten näitä väittämiä yrittää tarkennetaan niin törmää lisä väittämiin ja että me emme ole noin sanoneet, olet ymmärtänyt väärin.

Kuluttajalaki sanoo että palveluntarjoaja  on korostuuneessa velvollisuudessa kertoa 
asiakkaalle palvelusta. Palvelujen turvallisuutta valvotaan tuotteiden turvallisuutta koskevan 
lainsäädännön nojalla. Tässä on hurja ristiriita !
Kosmetiikka tuotteita saa markkinoida harhaanjohtavasti ja vastuun kantaa Kampaaja 
/Kosmetologi 

Harvalla meistä on todisteita näistä harhautuksista, mutta minulla on. Minulla on edustajan puhe videoituna jossa hän kertoo heidän hiusvärinsä olevan niin turvallista että sitä voi vaikka syödä! Wella on ollut minuun yhteydessä ja kertonut asianajaja armeijastaan. Yrittivät kenties kertoa että tätä ei saa kertoa /näyttää. Tosin en saanut tarkennusta tämänkään sanoman sisällöstä.

Koska me alamme uskoa että kaikki mitä he sanovat on vain heidän edun mukaista ja ajaa heidän taloudellista etuaan. Tukkuri valitsee tarkoin heidän tarkoitusperiään palvelevan terminologian noudattaen osittain vanhaa viisautta: älä valehtele mutta älä myöskään kerro kaikkea- jätä vastuu kuulijalle.

Räikeänä esimerkkinä kyseisen tuotteen koulutuksessa käynyt kollega päivittää yrityksensä sivuilla näin:

”Heissan taas! Olemme siirtyneet ekologiseen värjäykseen, kiitos Wellan ID COLORIN. Säästämme luontoa ja aikaa tämän avulla.”

Tämä aine on tullut korvaamaan raidoituksessa käytettävät foliot. Ne kuitenkin ovat hyvinkin kierrätettäviä – pienmetallina. 
Voidaanko siis tästä kemialliseta liuoksesta käyttää ilmaisua "ekologinen" tai  ”ei sisällä haitallisia ainesosia, joten ei tarvitse olla huolissasi sen vaikutuksista luontoon/ihmiseen.” Wella, Ricki

Color ID sisältää mm Acrylates/ceteth-20 itaconate copolymer
 lähteessä mainitaan tämän olevan  biohajoava, ihoa ärsyttävä ja että "voi olla vaarallinen ympäristölle. erityisesti vesi tulee ottaa huomioon."... 
se sitä tarkoittaa, että veden tilaa pitää seurata erityisesti, kun haetaan mahdollisia ympäristöhaittoja. Ilmeisesti juuri siitä syystä, että ainesosa on biohajoava eli hajoaa veteenkin?



Haluan myös huomauttaa että eivät kaikki maahantuojat syyllisty tähän harhaanjohtavaan markkinointiin. Sinun pitää vain itse kyetä erottamaan rehellinen puhe markkinointipuheesta.


Keskustelua aiheesta Color ID:stä Wellan virallisilla Facebook sivuilla

Katja Kålheim
 Hei, tämä on mielenkiintoinen tuote. Ehdottomasti jätekuormaa vähentävä, plussat siitä. Mielenkiintoista kuitenkin olisi tietää onko tuotteessa jotain ympäristöä/ terveyttä rasittavia aineosia? Lisäämmekö haitallisten kemikaalien pääsyä ympäristöön huuhteluveden mukana?

Wella Professionals Suomi
Hei Katja! Selvitimme huolella vastauksen kysymykseesi usean asiantuntijan voimin. Color.ID ei sisällä haitallisia ainesosia, joten sinun ei tarvitse olla huolissasi sen vaikutuksista luontoon/ihmiseen. Mikäli sinulle tulee mieleen lisäkysymyksiä, vastaamme mielellämme. Hyvää Joulua! /Ricki

Johanna Ahlberg
INCIssä lukee Acrylaatti ! Onko niin että Wellalla ei ole tietoa tämän aineen haitallisuudesta ja allergisoivuudesta ihmiselle, saati ympäristöhaitat!
Tämä vastaus on mielestäni harhaanjohtava.

Katja Kålheim
Nyt tulikin epävarmuus  Miten on esim.acrylaattien kanssa joista Johanna kysyy? Miten tähän suhtaudutaan?

Wella Professionals Suomi
Hei taas! Ymmärrän huolesi. Akrylaatti/Ceteth20 Itaconate on biologisesti hajoava eikä näin ollen ole haitallinen ympäristölle. Mainitsemme kaikki käyttämämme ainesosat raaka-aineluettelossa. Eikä tuotteistamme ole terveydellistä riskiä. / Ricki

Johanna Ahlberg
Tästä linkistä löytyy lisää tietoa kyseisestä kemikaalista:
Joo biohajoava, mutta
irritation, irritation to skin,eye.
Ecology: May be hazardous to environment. Water should be given special attention.
Risk: ärsytys, ihon ärsytys, silmien.
Ekologia: Voi olla vaarallista ympäristölle. vesistöön olisi kiinnitettävä erityistä huomiota.


Tämän jälkeen ei ole Wellalta tullut kommenttia asiaan!




Kauneusalan murros- Salonkilaatua halpahallista vai ammattilaiselta ?

Kartellit murtuu....

Kipeä asia jota olen joutunut pohtimaan kun olen miettinyt alan tilaa ja tulevaisuutta on mm
- onko eroa  salonkilaatuisella tuotteella verrattuna halpahallista ostettuun tuoteeseen?

Tämän vuoden aikana olemme saaneet huomata ammattilais tuotesarjan toisensa jälkeen löytyvän viereisen kaupan hyllystä ja vielä edullisemmin kuin me olemme saaneet sitä ostaa. Miksi pitkä-aikainen maahanatuoja ystävämme tekee meille tälläistä, hän on myynyt meille "vain kampaamoista" sarjaa ja nyt se onkin siellä halpahallissa myynnissä - hämmentävää.
Se on hämmentävää sekä meille ammattilaisille, mutta myös kuluttajalle. Miten tämä vaikuttaa meidän ammattilaisten myyntiin ja asiakkaiden valintoihin? Kenties tämä on jopa uskottavuusongelma? Olemmeko myyneet vain kallista hiustenpesuainetta? 
Missä muussa me huijaamme asiakasta? Missä muussa meitä huijataan?

Onko totuus sittenkin että näissä tuotteissa on vain hyvin vähän eroa keskenään.
Vastaus on Kyllä ja Ei. Se ei ole koko totuus, mutta kyllä siinä valitettavasti on paljon tottakin.


Kyse on viimekädessä  tietenkin siitä miten kuluttaja haluaa kosmetiikkansa olevan tarjoiltuna? Ale korista vai butiquesta, 
- mitä kuluttaja haluaa  ammattilaiseltaan ja mitä  ammattilainen asiakkaalleen haluaa myydä.

Onko liike huippumuodikas trendipaikka ja siellä hyvä jeejee meno vai kenties paikka jossa voi ja saa hetken pysähtyä ja nauttia. Onko kyseessä pika palvelua- ale hinnalla vai butique laatuista design käsityötä tai jotain siltä väliltä.
Näiden mukaan liike kaiketi myös sisustetaan, sen mukaan henkilöstöä rekrytoidaan ja varustetaan tarvittavilla tuotteilla.

Nyt suurin osa meistä kuitenkin myy  suurien "muotitalojen luomuksia", massa tuotteita. Jotka siis eivät juurikaan laadullisesti eroa saman monikansallisen yrityksen rinnakkais halpahallituotteista... jos siis ihan rehellisesti vain tarkistelemme INCI listaa. Tietty näiden markkinointiin ja brändäämiseen on valjastettu kokonainen armeija ihmisisä jotka "kouluttuvat" meitä kertomaan heidän mainoslauseitaan. Mielikuva salonkilaatuisia tuotteista on ollut kauan ja niistä on tullut käsite.

Moni meistä käy maahantuojan "melkein ilmaisissa" koulutuksissa ja ulkomaanmatkoilla.Olemme myyneet sielumme myyntikilpailun kahvinkeittimen toivossa. 
Voiko tälläinen opetus olla puolueetonta, onko se sitä edes enää ammattikoulussa? Emme ole pitkäänaikaan vaivautuneet kyseenalaistamaan tätä totuutta ja silloin voi käydä niin että meidät on huijattu puhumaan epätotuuksia.

Olisiko nyt hyvä hetki  pysähtyä rehellisesti  miettimään millä perusteella me tuotteemme valitsemme  kenen ja lauluja me laulamme, pysähtyä miettimään omia valintojamme ja motiiveitamme.
Käsitykseni mukaan me haluamme tarjota asiakkaalle vain sitä parasta- specialia. 

Kenties meidän pitäisi tarjota asiakkaille juuri sitä mitä me itsekkin  olemme -edustamme?
Kampaamo /Kauneushoitola on erikoisliike ja meidät on kolulutettu ymmärtämään tuotteiden kemiaa, olemme opetelleet ihon ja hiuksen fysiologiaa joten varmasti pystymme auttamaan asiakasta tuoteviidakossa - jopa puolueettomasti, jos haluamme.

Mutta millaisia tuotteita tälläisesta erikoisliikkeestä voisi saada?


Ympäristöystävällistä- Ekologista - Turvallista - Suomalaista - Käsityötä - Muodikasta - Esteettisesti kaunista...

Jotain mitä asiakas ei kenties löydä ilman sinun - ammattilaisen apua. Sinä olet poiminut nämä hedelmät tuoteviidakosta hänelle ja näitä voit suositella. Näitä käytät itsekkin.

Tässä muutamia esimerkkejä - maistiaisia....



ZENZ on Ensimmäinen Joutsenmerkitty - ympäristöystävällinen sarja jota saa vain kampaamoista.

Joutsenmerkki on Pohjoismaiden yhteinen ympäristömerkki, joka perustettiin vuonna 1989. Merkin tavoitteena on edistää kestävää kehitystä. Merkin avulla kuluttajia ja muita ostajia ohjataan valitsemaan ympäristön kannalta viisaasti. Merkin avulla myös kannustetaan valmistajia ja palveluntarjoajia tarjoamaan ympäristön kannalta parempia vaihtoehtoja. Joutsenmerkki kertoo tuotteen olevan ympäristön kannalta parhaiden joukossa.




 Tätä on AM Luonnontuotteet... Suomessa käsityönä valmistettu.
Ekologinen ihonhoitosarjamme perustuu vanhoihin perinteisiin ja nykyaikaiseen yrttitietouteen. Kaipasimme puhdasta ja luonnollista ihonhoitosarjaa, luonnollisista raaka- aineista. Vuosisatojen saatossa ovat ihmiset parantaneet vaivojaan luonnonantimien avulla.

Käytämme tuotteissamme uusiutuvia luonnonvaroja, tuoreita kylmäpuristettuja kasviöljyjä, yrttejä, merilevää, vitamiineja ja mineraaleja, jotka ravitsevat ja tasapainottavat ihoamme.

Valmistajina haluamme tarjota Sinulle, lapsillemme, ihollemme ja ympäristöllemme parasta luonnosta!




Anumati on Suomalaisen naisen itse tekemä ja kehittelemä sarja, rakkauslapsi.
 Luomulaatuiset kasviöljyt, -uutteet, -vahat, kallisarvoiset marjojen siemenöljyt on valittu huolella tukemaan erityisesti aikuisen naisen ihoa.
Nämä raaka-aineet eivät vain kiinteytä ihoa, mutta ne myös auttavat ihoa tasapainottumaan ja uusiutumaan.
Anumati Naturals on jo EU:n direktiivien mukaisesti rekisteröity sarja.
Nauti kotimaisesta luomukosmetiikasta ja sen eduista ihollasi. Sillä on myös Suomalaisentyön liitoa sertifiointi.






Kasviväri  LOGONAN juuret ovat 1970-luvun Saksassa, jolloin Euroopan yli pyyhkäisi ensimmäinen ympäristötietouden aalto. Se toi mukanaan useita vaihtoehtoisia ajattelijoita sekä yritysmaailmaan että politiikkaan. Luomuviljely, uusiutuvat energiamuodot ja vastuu ympäristöstä nostivat silloin ensi kertaa päätään. 
LOGONA käyttää tuotannossaan vain parhaita luonnon raaka-aineita, kuten ensiluokkaisia kasviöljyjä ja –vahoja, yrttiuutteita sekä kukkatisleitä. Kasviraaka-aineista valitaan luomua aina kun se on mahdollista jatkuvalle tuotannolle. 

LOGONA on myös sitoutunut viimeisimpien ekologisten standardien mukaiseen mahdollisimman ympäristöystävälliseen tuotantoon, minimoimaan pakkausmateriaaleja sekä kierrättämään jätteitänsä mahdollisimman tehokkaasti.                                                                                                                                                                                        



Couleur Caramel on ainutlaatuisen konseptin omaava luomusertifioitu (Ecocert BIO) kosmetiikkasarja. Innovatiivisen sarjan tuotteissa yhdistyvät ennennäkemättömällä tavalla huipputeknologia, ammattilaislaatu, ekologisuus, humaanisuus ja ranskalainen estetiikka. Couleur Caramel -tuotteiden koko elinkaari kunnioittaa luontoa, ihmisiä ja eläimiä.




Kevin Murphy halusi luoda kampaamoalalle vihreämmän ilmeen kehittämällä tuotelinjan, joka on ympäristöystävällinen, tuotteiden tehokkuudesta tinkimättä. KEVIN.MURPHY –tuotteet eivät sisällä lainkaan sulfaatteja tai parabeenejä. Tuotteet ovat luotu mahdollisimman pitkälle käyttäen uusiutuvia ja ympäristöystävällisiä aineosia, kuten eteerisiä öljyjä, kasviuutteita sekä luonnollisia antioksidantteja.
Lista jolta löydät mm Kevin Murphy = turvallisten, positiivisten tuotteiden lista = SafeHairSalon konsepti





TEK  Multi-colors harjat ovat iloisen pirteitä värielämyksiä siinä missä myös pehmeitä ja joustavia hiusten harjaamisessa. Harjat on valmistettu saarnista, käsitelty myrkyttömillä maaleilla ja viimeistelty käsin, kuten kaikki Tek-sarjan tuotteet. Harjojen piikit ovat valkopyökkiä ja pohja luonnonkumia.




Multi-colors kammat ovat saarnipuiset. Piikit selvittävät hellävaraisesti hiukset isommista ja pienemmistä takuista. Valikoima koostuu yhdeksästä väristä, joita on tarjolla joko afrokampana tai tiheämpipiikkisenä selvityskampana. Kammat ilostuttavat käyttäjäänsä pirteillä väreillään ja kestävällä muotoilulla.

Ei ole oikeaa ja väärää tapaa tehdä asioita oikein  - On erilaisia tapoja tehdä asioita ja valintoja. Me kaikki teemme valintoja ammattilaisina ja kuluttajina joka päivä ja meidän pitää itse seistä niiden takana. Jos annamme jonkun muun miettiä puolestamme silloin saattaa käydä niin että annamme hänen muodostaa mielipiteemme.




Kahdenlaista Luotettavaa tietoa – suullinen ja kirjallinen. Jos nämä eroavat toisistaan, mihin sinä uskot?


Herää kysymys miksi maahantuojan kirjallinen ohje Hapetehiusväreistä on erilainen kun mitä  koulutuksissa opetetaan ja miten siellä toimitaan.

Miksi sitten tukkuri ei kouluta ammattilaista, omaa asiakastaan rehellisesti, samallatavalla kuin heidän turvallisuusohjeessa neuvotaan? Onko mahdollisesti kyse siitä että kirjallisia ohjeita on käytännössä mahdotonta kenenkään noudattaa ?
JOS näin on silloin Tukes on tehnyt vakavan virheen päästäessään tällaisen tuotteen markkinoille ja vielä kuluttajan käsiin. Kukaan ei pysty takaamaan että värjäys suoritetaan tai sitä edes pystytään tekemään turvallisesti  ja turvallisissa olosuhteissa, käyttöohjeen mukaisesti- varsinkaan kotioloissa.

Tämä on niin pitkään ollut näin että kukaan ei enää edes kyseenalaista sitä! Tässä on liian isoista rahoista kyse että kukaan edes haluaa välittää L
Tässä on kyse harhautuksesta - vastuunvälttämisestä. Sen siirtämisestä kampaajalle- kuluttajalle itselle. Maahantuoja tietää ja tuntee varmasti tuotteen todelliset vaarat, mutta on onnistunut saamaan jotenkin jopa viranomaiset puolelleen tukemaan tätä myrkkyteollisuutta.

Jos / kun asiakas saa allergisen reaktion maahantuoja pääsee vastuustaan juuri näiden kirjallisten ohjeiden ansiosta. 

Muutama esimerkki  ristiriitaisesta viestinnästä. 


* Hiusväriä joka sisältää PPD:tä (=hapetehiusvärit) ei saa levittää iholle. Tämä on määräys koko EU alueella. Teknokemianyhdistyksen kirjallisissa turvallisuusohjeissa sanotaan ; ”jos hapetehiusväriä joutuu iholle on se heti huuhdeltava runsaalla vedellä.”
- Kuinka monelle on koulutuksissa /koulussa kerrottu tämä tai levittääkö kouluttajat värin iholle? Huuhdellaanko se koulutuksessa pois jos sitä joutuu iholle?


Sitten on tämä Allergia /herkkyystesti

*Valmistajat suosittelevat ihoherkkyystestin tekemistä asiakkaalle aina 48 tuntia ennen jokaista värjäystä. Asiakkaan pitää tämän ohjeen mukaan aina ennen jokaista värjäystä käydä 2 pv aikaisemmin testissä.
- Kuinka monelle on koulutuksissa /koulussa kerrottu tämä tai tehdäänkö näitä  koulutuksissa/kouluissa kävyille asiakkaille?
-Kuinka monelle on opetettu näiden testien tekeminen , diagnisointi ja ensiapu mahdollisesta reaktiosta?


Katja Kållheim kysyi Loreal:ta sekä Wellalta vastauksista näihin kysymysiin. Voit itse päätellä vastasivatko he jotain vai eivät.

”Kysmykseni taustalla on ajatus siitä että näillä ns. allergiatesteillä luodaan väärää mielikuvaa ja valheellista turvallisuuden tuntua. Ohjeistuksia pitää selventää jotta päästään yhteisymmärrykseen siitä pitääkö niitä nyt sitten tehdä vai ei? Usempi tahohan on nyt sanonut että näitä ei enää suositella, miksi siis kosmetiikkateollisuus näissä roikkuu kirjallisessa ohjeistuksessa? Mielenkiintoista on myös miten allergiatilastot laaditaan, sivuvaikutuksia joita ei raportoida kuuluu tosi usein, esim kirvelyä, punoistusta jne. Sivuvaikutuksia mitä moni ei edes miellä siksi, vaan ajattelee ne "luonnollisiksi" reaktioiksi. Jos nämä rekisteröitäisiin, olisi tilasto aivan erillainen.”

"Hei! Kyselisin miten te suhtaudutte tämän ns. allergiatestin tekoon hiusten värjäämisen yhteydessä? Nythän on useampia suosituksia siitä että näitä ei tehtäisi koska kampaajilla tai asiakkailla ei ole diagnostisointiin pätevyyttä, myöskään testitulos ei välttämättä vastaa todellisuutta. On myös esitty että itse testi on riski sinällänsä." -Katja-

L’Oreal Paris Suomi
Hei Katja, kiitos kysymyksestäsi. Jotkut ihmiset saattavat olla allergisia hiusväreissä olevien värien esiasteille. Tämän riskin takia suosittelemme aina tekemään allergiasta varoittavan testin 48 tuntia ennen jokaista hiustenvärjäystä.
Me uskomme hiusvärien allergeenipitoisuuksien olevan liian alhaisia herkistymiselle allergiasta varoittavan testin aikana, kun testi on tehty ohjeen mukaisesti (laittamalla väriainetta 1 euron kokoiselle alueelle korvan taakse 48 tunnin ajaksi). Testin tekeminen voi estää allergisen reaktion kasvoilla.
Suositukset perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Kuluttajaneuvontamme neuvonta@loreal.com auttaa, jos haluat lisätietoja. Mukavaa joulun odotusta Sinulle!


Wella Professionals Suomi
"Hei Katja! Vain 0,5-1% asiakkaistamme on saanut allergisia reaktioita värien ainesosista ja allergiatestit eivät ole pakollisia missään pohjoismaassa. Wella on tosin jo monta vuotta kehottanut kaikkien väriensä käyttöohjeissa salonkeja tekemään 48 tunnin ihoärsytystestin ennen tuotteen varsinaista käyttöä. Toivottavasti tästä tiedosta oli sinulle hyötyä. Mukavia pyhiä!"




Jos Norja taipuu niin erittäin mielenkiintoinen artikkeli heidän työntekijäliitolta


= Jos hiustenvärjäyksestä saa reaktion, tästä kannattaa ilmoittaa hiusvärin valmistajalle tai maahantuojalle, jotta yritys voiselvittää, mistä se johtui. Yritykset hoitavat yksittäiset ilmoitukset tapauskohtaisesti kuluttajan kanssa. Tuotteesta johtuvat ei-toivotut tapaukset myös dokumentoidaan lain edellyttämällä tavalla tuotetietoihin ja huomioidaan tuotteiden turvallisuusarvioinnissa.

http://www.teknokemia.fi/



ÄLÄ USKO - VAAN OTA ITSE SELVÄÄ, kysele, epäile vaadi vastauksia. Ne on kaikki saatavilla JOS haluat tietää.
Voit itse käydä ottamassa kantaa asiaan ja testataan SoMen voima kemianteollisuuden jättiläisiä vastaan ;)


Verovelka rekisteristä

Hurjaksikin äitynyt keskustelu verovelka rekisteristä hämmentää osaa yrittäjiä. Koska kuitenkin yli 20 000 yritystä on jo vapaaehtoisesti julkaissut verotietonsa.
Miksi siis joku haluaa julkaista vapaaehtoisesti omat tietonsa?
He haluavat näyttää yrityksenä toiminnan läpinäkyvyyden, sen että ei ole mitään salattavaa ja että tämä yritys on hoitanut yhteiskuntavelvoitteensa.
Verovelka on yksi harmaantalouden muoto.Valtiovarainministeriön mukaan yrityksillä on noin 4 miljardia euroa verovelkaa. Tällaisia yrityksiä on arviolta 30 000.  Avoimuudella ja läpinäkyvyydellä on suuri merkitys harmaan talouden kitkemisessä.
Harmaatalous ja vääristynyt hintakilpailu on juuri yrittäjän menestymisen este.
Kuitenkin Suomen valtio joutuu ottamaan tänä vuonna  9,5 miljardia euroa uutta nettolainaa. Ensi vuoden osalta arvio on 7 miljardia euroa. Tämäkin summa olisi 4 miljardia pienempi jos kaikki nämä verot maksettaisi.
“Pimeää työtä ei ole yksistään kassan ohi myyminen. On maksamattomia lakisääteisiä vakuutuksia, on maksamattomia veroja, on tes:in vastaisesti palkattua työvoima jne jne, liian usein keskitytään vain ns. ohimyyntiin. eikö se ole aika edullista olla vaikka vuokrapaikalla, unohtaa maksaa vakuutuksia, unohtaa maksaa alvit ja verot ja yelit, laiminlyödä kirjanpitovelvollisuus. Itse olen nyt vasta tajunnut että tätäkin on. Kaikki tilitoimistot ei ohjeista asiakkaitaan, jos nyt tilitoimistoa onkaan,,, sitä on kuulkaa kaikkea mahdollista, aina ajatellaan pimeän työn olevan vain ohikassan myyntiä, niin itsekin ajattelin ennen kuin silmät aukesi…” Sara Soini, Kauneuskeskus Mona Oy
verovelkaa ei näy jos siitä on tehty maksusopimus ja suunnitelma, on velkojan kanssa asiansa sopinut, silloin ei tälläiseen reksteriin joudu.
Herää siis kysymys, miksi julkinen rekisteri aiheuttaa niin paljon tuskan huutoja?
Tässä asiassa edelläkävijöinä on nyt myös Kampaamot ja Kauneushoitolat jotka ovat halunneet lähteä tälle läpinäkyvyyden tielle ja antaa yrityksenä katsastettavaksi.
Eikä siinä vielä kaikki vaan he ovat antaneet ulkopuolisen tahon tarkastaa veromaksutietonsa lisäksi myös kaupparekisteriote, YTJ-ote , työehtosopimustieto, eläkemaksutieto, liiketoimintakiellot, tapaturmavakuutus
Tämän lisäksi he ovat vielä vapaaehtoisesti sitoutuneet 8 muuhun kohtaan mm antamaan Aidon kuitin, noudattamaa työehtosopimusta, ottamaan vastuuvakuutuksen. kertomaan koulutuksensa…Nämä yritykset löydät http://luotettavakauneus.fi/kartta/
-Jotta tiedät mistä maksat-



http://luotettavakauneus.fi/verovelka-rekisterista/

Rakkaudesta alaan....Likaista puhetta

Kosmetologi Katja Tontti- Selkälän Blogi
Hieno kuvaus tilanteesta jossa moni kauneus alan ammattilainen on, pohdimme jatkoa ja sitä miten tässä näin kävi.


Likaista puhetta 

Rakennekynnet, kestolakat ja ripsipidennykset. Hurjaa kohua koko 2013. Asiakkaat ovat vaarassa, vammat ja allergiat leviävät kulovalkean lailla ja me tekijät olemme lisäksi harmaan talouden moottoreita, syypäitä talouskriisiin. Melkein rikollisia, lisätään valvontaa ja annetaan raippaa. Lööppiä, aamu-TV:tä, eduskuntakeskustelua.. 
Ja me ammattilaiset liian usein lyömässä toisiamme palstoilla.
Alalla pian vuosikymmenen töitä painaneena kouluttajana olen nähnyt kauneudenhoitoalan tämän alueen nousun. Tulin ehkä oikealla hetkellä hypänneeksi markkinointi-, ulkomaankauppa oravanpyörästä kiehtovalle kauneusalalle. Tyhjensin pikkiriikkisen pahan päivän -säästötilini, maksoin koulutuksen ja aloitustuotteet sillä.  Ilmassa oli optimismia, innostusta uusiin kauneusilmiöihin, rakennekynsiin ja ripsipidennyksiin riitti sekä kuluttajilla että tekijöillä. Asiakaskunta oli helppo napsia kasaan muutamassa kuukaudessa ja hinnat vastasivat kuluja ja palkantarvetta. Painoin 3 vuotta duunia kynsipöydän ja ripsipedin ääressä niska limassa.
Opin paljon, sitouduin laatuun ja palveluun, nautin duunista ja sain ihania asiakkaita! Tienasin enemmän kuin edellisissä hommissa ikinä.


Nyt koulutan alalle aikovia ja tuen heidän ensiaskeleitaan kauneusyrittäjyyden polulla. Intoa on, rahaa ei niinkään, asiakkaita jäädään tekemään kotiin tai joudutaan juoksemaan useassa paikassa tekemässä asiakas siellä ja toinen täällä, tuote- ja koulutuslaskut roikkuvat kuukausikaupalla myöhässä. Alkuun lähdetään usein Citydeal tai vastaavalla polkuhintatarjouksella. Tarkoittaa että kuluttajalle myytävä tarjous on oltava vähintään -50% normaalihinnasta, ja tästä tarjousfirma ottaa puolet. Tarjouksia saatetaan myydä satoja.. Tarkoittaa, että tuore yrittäjä ei saa palkkaa eikä kulujaan peittoon moniin kuukausiin. Kuluttajat ovat alkaneet tottua siihen, että laadukkaan, henkilökohtaisen 1,5 - 2 tuntia kestävän käsittelyn saa kolmella, neljällä kympillä. Luonnollisesti keskustassa, nimetyillä parkkipaikoilla varustettuissa, aistikkaasti sisustetuissa tiloissa, iltaisin ja viikonloppuisin. Aika mahdoton yhtälö.

Alkuajoistani kulut, verot ja vuokrat ovat nousseet melkoisesti, hinnat laskeneet ja asiakkaat vähentyneet yleisen laman myötä. Kauneudenhoitoalan ammattilaisia on lopettanut, jäänyt kotiinsa tekemään "paria kaveria silloin tällöin" ja liikkeisiin jäljelle jääneet ovat tuskaisia.


Rakastan edelleen kauneusalaa, rakastan asiakkaita ja rakastan tavoitetta tehdä maailmasta kauniimpi paikka, nainen kerrallaan. Mutta rakkaussuhteeni on kriisissä. Häivynkö muihin kuvioihin? Annanko kriisin vyöryä yli ja odotan, mitä on pystyssä, kun myrsky laantuu? Vai ryhdynkö tekemään töitä suhteeni eteen? Ehdotan rakastetulleni paluuta alkuhuumaan, uutta sitoutumista laatuun ja palveluun, intohimoa tekemiseen ja ylpeyttä tuloksesta. Tekijät esiin!















http://hollywoodcosmeticsfi.blogspot.fi/2013/12/likaista-puhetta.html?spref=fb

Sitähän sä pyysit, kun halusit halvalla, että jostain tingitään, mistä?

Tähän keskusteluun haluan haastaa kaikki halvan perässä kulkijat. Kyse on nyt myös sinun rakkaimpiesi hyvinvoinnista.
Miten niin? 
Jos olet sitä mieltä että mahdollisimman halvalla haluat palvelusi ja tuotteesi, eikä ole niin väliä maksetaanko niistä veroa vai ei. Elääkö sillä vai ei, ei ole sinun murheesi.  
Sanot että ei sulla ole varaa maksaa. Sitten ei ole varaa kohta kellään ja ollaan kohta Kreikan mallissa. Tämä on mitä suurimassa määrin kuluttajan valinta asia. Ehkä sä mietit, et kunhan sun ei tarvitse mistään maksaa. Ei lääkäristä, ei kouluruokailusta, ei vanhustenpalvelusta, ei edes kunnon hintaa hiustenleikkusta.

Kuitenkin jos haluat yhteiskunnalta palvelua, niin oma osuutesi on valita sellaisia palveluita ja tuotteita joista maksetaan yhteiskunnalle sovitut velvoitteet. Sellainen yritys joka tuottaa voittoa ja voi hyvin ja ehkä jonain päivänä voisi työllistää jonkun.
Kuka tulisi puolustamaan tätä hiipuvaa suomenmallia, rehellistä työn hintaa? 

Ei ainakaan kuluttajavirasto. Se on yksi iso syyllinen tähän kilpailumalliin, jotta kuluttaja saisi mahdollisimman kilpaillun hinnan. Malliin joka pakottaa vetämään välistä, ottamaan edes oma tulon kassan ohi.
Kuluttajan edun nimissä ei enää saa antaa ohjehintoja, palvelusta. Tuotteista kyllä annetaan. Onneksi Suomen Hiusyrittäjät järjestää hinnoittelukursseja, joissa opetetaan laskemaan edes jonkinlainen ”oikea” hinta. Ongelma vaan on että vain 8% kampaamo yrittäjistä kuuluu liittoon, muut ovat villejä.
Avaan hieman hinta rakennetta, jotta kuluttajana ymmärrät ja siten ehkä se herättää mielikuvan millaista palvelua sinä haet.

Mistä se parturin tuntihinta koostuu ja mistä hän on tinkinyt saadakseen sinulle ale hinnan. Tämä on tarpeellista sinun itsesi takia jotta ymmärrät miksi sinun ei ehkä kannata juosta halvan hinnan perässä, sillä on ihan varma että ammattilainen jota käytät on silloin tinkinyt jostain. Mistä hän tinkii, sitä ei tiedä kukaan mutta tässä taulukko josta voit itse valita minkä sinä jättäisit pois.
Kiinteät kulut   €/kk
vuokra                                           500
sähkö+vesi                                      90
data;maksupääte, netti..               60
vakuutukset                                    60
markkinointi                                    80
kirjanpito                                      200
lehdet                                             30
jäsenmaksut                                    20
yel                                                 600
teosto/gramex           30
koulutus                                         100
siivous/somistus/pyykit                 100
työvälineet                                      90
asiakastarjoilu                                 60
yhteensä             2020
 
Muuttuvat kulut     €/kk                       
velan lyhennys  500
investointi varaus                           200
tuote ostot                                      700                     
palkka                                            1700
sivukulut                                          425

Kuukauden menot                        5865€/ kk
21 työpäivää/pvä                              279
7,5 tunti                                             37,2
tuntiveloitus ALV 24%                      46€ /h


Nämä luvut on saatu kampaajilta eri puolita suomea ja ovat oikeita lukuja 1 henkilön kampaamolle.
Tämän laskutoimituksen perusteella väitän että minimissään miestenleikkaus pitää olla
30 min 23€  ja hiustenväri 2h 92€. 
Tämä olettamus siis jos asiakkaita on taukoamatta joka päivä, ei luppotunteja. Olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin???
Tämän laskutoimituksen perusteella yhden henkilön kampaamon liikevaihto pitää olla 80 000 €  jotta se ei tee tappiota.
Parturi-kampaamoalan yrityksistä 67 %:lla liikevaihto oli alle 40 000 euroa! (verottajan ilmiöselvitys)

Ehdotan että äänestetään kaikki kuluttaja omilla jaloilla ja vaaditaan itselle sitä parasta. Että tehdään tästä rehellisyydestä ”maan tapa”, uusi suomalainen vientituote.  
Jotta tiedät mistä maksat ! Tai jätät maksamatta ?