...

Ekokampaajalle on tärkeää kunnioitus luontoa ja ihmistä kohtaan, kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Ihminen huomioidaan kokonaisvaltaisesti, hoitaen hiuksia, mieltä ja kehoa.
Toiminnan pitää olla rehellistä ja läpinäkyvää.

Kaupan värin vs Kampaamo väri - Onko niillä eroa?



Tuote koostumukseltaan on molemmissa paikoissa  ihan sitä samaa myrkkyä.


Kampaaja opiskelee värioppia ja kemiaa, työturvallisuutta ja ymmärtää käyttöohjeita. Kampaajalla on vastuu siitä mitä hän tekee – siinä se ero, ammattitaito.
Mutta,
Hapetehiusväri keksittiin 1900 luvun alussa ja jo silloin tiedettiin että tämä kemikaali on erittäin vaarallinen. Sen keksijä kehottikin käyttämään sitä vain äärimmäisissä tapauksissa, erittäin hankalan harmaan hiuksen peittoon ja silloinkin vain muutaman kerran vuodessa. Siinä välissä voi häivyttää juurikasvua suoraväreillä.
Hapetehiusvärit ovat erittäin reaktiivisia kemikaaleja, joista monet erilaisissa tieteellisissä koejärjestelyissä aiheuttavat perimä- ym. soluvaurioita. Hapetevärikemikaalien on osoitettu tunkeutuvan ihon läpi elimistöön, minkä takia niiden pitoisuudet on tarkasti rajoitettu. Tutkimustiedot niiden mahdollisesta riskistä lisätä alttiutta mm. eräisiin syöpätauteihin kampaajilla ja mahdollisesti jopa kuluttajilla ovat ristiriitaisia. Siksi tiedekomitea edellyttää valmistajilta lisää tutkimustietoa.

Nyt sitä läträä kuluttajat ihan surutta päähänsä ja vaikutusajat, suojautumiset ja muut huolellisuus asiat on ihan  kateissa. Kuten sekin että tätä kemikaalia ei missään nimessä suositella alle 16 vuotiaille.  Siksi on ihan perusteltua että tämän kemikaalin myyminen kuluttajalle pitää lopettaa. Ja ehdotan myös että pitää ensin suorittaa ”työturvallisuus kortti” jotta saa käsitellä tätä kemikaalimassaa. Sen voisi hyvin suorittaa tietysti jo kampaamokoulussa. Pystyis sit erottamaan mikä on oikeesti turvallisempi, hellävaraisempi. Jotta pystyis suojaamaan edes itsensä oikein.

Mutta mites ne muut kauneudenhoitotuotteet.

Nå, samma saken, ei mitään eroa, vain se ammattitaito valita sinulle sopivin tuote. Kuten hyvä ystäväni toteaa kyseessä on usein "differointi" = samasta lähtötuotteesta tuotteistetaan useita eri tuotteita / brändejä ... se on ihan normitoimintaa markkinoinnin osaajille”
Erona hapeteväreihin nämä ”muut” eivät useimmiten ole niin haitallisia kemikaaleja, ärsyttäviä usein kylläkin.
Kuitenkin se väite että marketin tuotteet on tehty halvemmista, huonommista raaka-aineista on höpöä.   #URBAANILEGENDA. 
”Jos koostumus, tuoksu, väri ja INCI on täsmälleen sama, niin silloin on myös tuote sama. Ei siis ole olemassa mitään markettituotteita ja ammattituotteita - on olemassa markettimyyntiin pakattuja tuotteita, ammattimyyntiin pakattuja tuotteita ja apteekkimyyntiin pakattuja tuotteita.”


Päivi Kousa, kemikaaliasiantuntija
.
Jos kampaaja ei ole kriittinen ja perehtynyt kemiaan ja on vielä herkkäuskoinen niin saattaa olla että ostaessasi kampaamolaatua saatkin kalliin kaupan tuotteen. Silloin hänellekin on se mukava myyntiedustaja kauniine lauseineen saanut myytyä kaupan tuotteen kampaamo laatuisena.

Tästä hyvä esimerkki on nyt hittituotteeksi nousseet  öljyt !
Astuin öljyhimoissani ansaan, ajankohtainen  kuluttajantarina salonkilaatuisen ja marketti öljyn hurjasta hinta erosta vaikka INCI on ihan sama  5,50 €/ 20€

MUTTA tässä vedätetään nyt kaikkia, ellei olla jossain sovittu että on ihan ok kutsua tätä silikoni seosta öljyksi. Koska öljyä siinä on vain nimeksi!
Näitä molempia siis myydään nimikkeellä öljy sekä ammattilaiset että kaupan hyllyt.


Gliss / Bonacure


Mistä erotan kampaamolaadun ja kaupan laadun ja miksi se maksaa niin paljon enemmän?

 Ammattitaidosta nämä pystyy helposti erottamaan... Kysymys on kyvystä ratkaista ongelma joka sinulla on ja se vaatii koulutusta, sitä ei saa ilmaiseksi ja sillä kampaajat elävät.
.
”Koulutettu Ammattilainen hallitsee käyttämiensä/myymiensä tuotteiden vaikutukset ja osaa perustella ne asiakkaalle, juuri hänen tarpeeseensa täyttämään, silloin ei ole mitään ongelmaa tuotemyynnissä - mutta jos haluaa syöttää asiakkaalle sen saman pajunköyden, mitä purkkien kyljissä lukee, joutuu kilpailemaan markettien kanssa.”

Kampaajalle tuotteet ovat VAIN yksi työväline muiden joukossa. Niiden avulla saamme mm lisää pitoa kampaukseen, mutta pelkästään niillä kampaus ei pysy  ;)

Hiukset ovatkin mielestäni kuin kallis, kaunis silkkipusero. Eikä todellakaan ole sama millä sitä hoitaa. Melkein kaikilla naisilla on arvokas väri hiuksissa, kenties pidennyksiä, permanenttia tai jotain käsittelyä. Puhumattakaan siitä jos sinulla on jotain ongelmia hiuspohjan kanssa. Hiustenlähtöä, rasvoittumista, hilsettä… Kuka on oikeasti edes kiinnostunut tästä aihe alueesta. No, se ei ole lääkäri eikä kaupan kassa vaan se on kampaaja. Jos hän on pitänyt huolta kouluttautumisestaan häneltä saat varmasti apua ongelmiisi.

Uskon siksi että ne jotka erikoistuvat voittavat tässä tilanteessa jossa kartellit murtuvat. Erikoistuvat siihen että tuntevat oikeasti oman liikkeen tuoteet ja osaavat niistä valita sinulle juuri sen oikean. Että ne tuotteet ovat sellaisia tuotteita joka toimivat, ovat kenties jopa ympäristöystävällisiä, ekologisia ja joku asiantuntija on sen osoittanut, sertifioinut. Ei jonkun kosmetiikka firman markkinointiosaston kertomaa. 

Näin toimiessani pystyn katsomaan asiakasta silmiin ja vakuuttamaan sekä itseni että hänet, sekä pyytämään tuotteesta sen oikean hinnan.


Tästä esimerkkinä  luomu argan öljy. 19,50€ 100 ml. Ainesosat / INCI: Argania spinosa.
Tämä on puhdas öljy joka ei sisällä silikonia J





Lähteet:

Tukkatalon FB
Päivi Kousa 
Anja Nysten:Kemikaalikimara
Raija Kara: Eduxes Oy
Joutsen merkki
pro luonnonkosmetiikka