...

Ekokampaajalle on tärkeää kunnioitus luontoa ja ihmistä kohtaan, kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Ihminen huomioidaan kokonaisvaltaisesti, hoitaen hiuksia, mieltä ja kehoa.
Toiminnan pitää olla rehellistä ja läpinäkyvää.

Kauneusalan murros- Salonkilaatua halpahallista vai ammattilaiselta ?

Kartellit murtuu....

Kipeä asia jota olen joutunut pohtimaan kun olen miettinyt alan tilaa ja tulevaisuutta on mm
- onko eroa  salonkilaatuisella tuotteella verrattuna halpahallista ostettuun tuoteeseen?

Tämän vuoden aikana olemme saaneet huomata ammattilais tuotesarjan toisensa jälkeen löytyvän viereisen kaupan hyllystä ja vielä edullisemmin kuin me olemme saaneet sitä ostaa. Miksi pitkä-aikainen maahanatuoja ystävämme tekee meille tälläistä, hän on myynyt meille "vain kampaamoista" sarjaa ja nyt se onkin siellä halpahallissa myynnissä - hämmentävää.
Se on hämmentävää sekä meille ammattilaisille, mutta myös kuluttajalle. Miten tämä vaikuttaa meidän ammattilaisten myyntiin ja asiakkaiden valintoihin? Kenties tämä on jopa uskottavuusongelma? Olemmeko myyneet vain kallista hiustenpesuainetta? 
Missä muussa me huijaamme asiakasta? Missä muussa meitä huijataan?

Onko totuus sittenkin että näissä tuotteissa on vain hyvin vähän eroa keskenään.
Vastaus on Kyllä ja Ei. Se ei ole koko totuus, mutta kyllä siinä valitettavasti on paljon tottakin.


Kyse on viimekädessä  tietenkin siitä miten kuluttaja haluaa kosmetiikkansa olevan tarjoiltuna? Ale korista vai butiquesta, 
- mitä kuluttaja haluaa  ammattilaiseltaan ja mitä  ammattilainen asiakkaalleen haluaa myydä.

Onko liike huippumuodikas trendipaikka ja siellä hyvä jeejee meno vai kenties paikka jossa voi ja saa hetken pysähtyä ja nauttia. Onko kyseessä pika palvelua- ale hinnalla vai butique laatuista design käsityötä tai jotain siltä väliltä.
Näiden mukaan liike kaiketi myös sisustetaan, sen mukaan henkilöstöä rekrytoidaan ja varustetaan tarvittavilla tuotteilla.

Nyt suurin osa meistä kuitenkin myy  suurien "muotitalojen luomuksia", massa tuotteita. Jotka siis eivät juurikaan laadullisesti eroa saman monikansallisen yrityksen rinnakkais halpahallituotteista... jos siis ihan rehellisesti vain tarkistelemme INCI listaa. Tietty näiden markkinointiin ja brändäämiseen on valjastettu kokonainen armeija ihmisisä jotka "kouluttuvat" meitä kertomaan heidän mainoslauseitaan. Mielikuva salonkilaatuisia tuotteista on ollut kauan ja niistä on tullut käsite.

Moni meistä käy maahantuojan "melkein ilmaisissa" koulutuksissa ja ulkomaanmatkoilla.Olemme myyneet sielumme myyntikilpailun kahvinkeittimen toivossa. 
Voiko tälläinen opetus olla puolueetonta, onko se sitä edes enää ammattikoulussa? Emme ole pitkäänaikaan vaivautuneet kyseenalaistamaan tätä totuutta ja silloin voi käydä niin että meidät on huijattu puhumaan epätotuuksia.

Olisiko nyt hyvä hetki  pysähtyä rehellisesti  miettimään millä perusteella me tuotteemme valitsemme  kenen ja lauluja me laulamme, pysähtyä miettimään omia valintojamme ja motiiveitamme.
Käsitykseni mukaan me haluamme tarjota asiakkaalle vain sitä parasta- specialia. 

Kenties meidän pitäisi tarjota asiakkaille juuri sitä mitä me itsekkin  olemme -edustamme?
Kampaamo /Kauneushoitola on erikoisliike ja meidät on kolulutettu ymmärtämään tuotteiden kemiaa, olemme opetelleet ihon ja hiuksen fysiologiaa joten varmasti pystymme auttamaan asiakasta tuoteviidakossa - jopa puolueettomasti, jos haluamme.

Mutta millaisia tuotteita tälläisesta erikoisliikkeestä voisi saada?


Ympäristöystävällistä- Ekologista - Turvallista - Suomalaista - Käsityötä - Muodikasta - Esteettisesti kaunista...

Jotain mitä asiakas ei kenties löydä ilman sinun - ammattilaisen apua. Sinä olet poiminut nämä hedelmät tuoteviidakosta hänelle ja näitä voit suositella. Näitä käytät itsekkin.

Tässä muutamia esimerkkejä - maistiaisia....



ZENZ on Ensimmäinen Joutsenmerkitty - ympäristöystävällinen sarja jota saa vain kampaamoista.

Joutsenmerkki on Pohjoismaiden yhteinen ympäristömerkki, joka perustettiin vuonna 1989. Merkin tavoitteena on edistää kestävää kehitystä. Merkin avulla kuluttajia ja muita ostajia ohjataan valitsemaan ympäristön kannalta viisaasti. Merkin avulla myös kannustetaan valmistajia ja palveluntarjoajia tarjoamaan ympäristön kannalta parempia vaihtoehtoja. Joutsenmerkki kertoo tuotteen olevan ympäristön kannalta parhaiden joukossa.




 Tätä on AM Luonnontuotteet... Suomessa käsityönä valmistettu.
Ekologinen ihonhoitosarjamme perustuu vanhoihin perinteisiin ja nykyaikaiseen yrttitietouteen. Kaipasimme puhdasta ja luonnollista ihonhoitosarjaa, luonnollisista raaka- aineista. Vuosisatojen saatossa ovat ihmiset parantaneet vaivojaan luonnonantimien avulla.

Käytämme tuotteissamme uusiutuvia luonnonvaroja, tuoreita kylmäpuristettuja kasviöljyjä, yrttejä, merilevää, vitamiineja ja mineraaleja, jotka ravitsevat ja tasapainottavat ihoamme.

Valmistajina haluamme tarjota Sinulle, lapsillemme, ihollemme ja ympäristöllemme parasta luonnosta!




Anumati on Suomalaisen naisen itse tekemä ja kehittelemä sarja, rakkauslapsi.
 Luomulaatuiset kasviöljyt, -uutteet, -vahat, kallisarvoiset marjojen siemenöljyt on valittu huolella tukemaan erityisesti aikuisen naisen ihoa.
Nämä raaka-aineet eivät vain kiinteytä ihoa, mutta ne myös auttavat ihoa tasapainottumaan ja uusiutumaan.
Anumati Naturals on jo EU:n direktiivien mukaisesti rekisteröity sarja.
Nauti kotimaisesta luomukosmetiikasta ja sen eduista ihollasi. Sillä on myös Suomalaisentyön liitoa sertifiointi.






Kasviväri  LOGONAN juuret ovat 1970-luvun Saksassa, jolloin Euroopan yli pyyhkäisi ensimmäinen ympäristötietouden aalto. Se toi mukanaan useita vaihtoehtoisia ajattelijoita sekä yritysmaailmaan että politiikkaan. Luomuviljely, uusiutuvat energiamuodot ja vastuu ympäristöstä nostivat silloin ensi kertaa päätään. 
LOGONA käyttää tuotannossaan vain parhaita luonnon raaka-aineita, kuten ensiluokkaisia kasviöljyjä ja –vahoja, yrttiuutteita sekä kukkatisleitä. Kasviraaka-aineista valitaan luomua aina kun se on mahdollista jatkuvalle tuotannolle. 

LOGONA on myös sitoutunut viimeisimpien ekologisten standardien mukaiseen mahdollisimman ympäristöystävälliseen tuotantoon, minimoimaan pakkausmateriaaleja sekä kierrättämään jätteitänsä mahdollisimman tehokkaasti.                                                                                                                                                                                        



Couleur Caramel on ainutlaatuisen konseptin omaava luomusertifioitu (Ecocert BIO) kosmetiikkasarja. Innovatiivisen sarjan tuotteissa yhdistyvät ennennäkemättömällä tavalla huipputeknologia, ammattilaislaatu, ekologisuus, humaanisuus ja ranskalainen estetiikka. Couleur Caramel -tuotteiden koko elinkaari kunnioittaa luontoa, ihmisiä ja eläimiä.




Kevin Murphy halusi luoda kampaamoalalle vihreämmän ilmeen kehittämällä tuotelinjan, joka on ympäristöystävällinen, tuotteiden tehokkuudesta tinkimättä. KEVIN.MURPHY –tuotteet eivät sisällä lainkaan sulfaatteja tai parabeenejä. Tuotteet ovat luotu mahdollisimman pitkälle käyttäen uusiutuvia ja ympäristöystävällisiä aineosia, kuten eteerisiä öljyjä, kasviuutteita sekä luonnollisia antioksidantteja.
Lista jolta löydät mm Kevin Murphy = turvallisten, positiivisten tuotteiden lista = SafeHairSalon konsepti





TEK  Multi-colors harjat ovat iloisen pirteitä värielämyksiä siinä missä myös pehmeitä ja joustavia hiusten harjaamisessa. Harjat on valmistettu saarnista, käsitelty myrkyttömillä maaleilla ja viimeistelty käsin, kuten kaikki Tek-sarjan tuotteet. Harjojen piikit ovat valkopyökkiä ja pohja luonnonkumia.




Multi-colors kammat ovat saarnipuiset. Piikit selvittävät hellävaraisesti hiukset isommista ja pienemmistä takuista. Valikoima koostuu yhdeksästä väristä, joita on tarjolla joko afrokampana tai tiheämpipiikkisenä selvityskampana. Kammat ilostuttavat käyttäjäänsä pirteillä väreillään ja kestävällä muotoilulla.

Ei ole oikeaa ja väärää tapaa tehdä asioita oikein  - On erilaisia tapoja tehdä asioita ja valintoja. Me kaikki teemme valintoja ammattilaisina ja kuluttajina joka päivä ja meidän pitää itse seistä niiden takana. Jos annamme jonkun muun miettiä puolestamme silloin saattaa käydä niin että annamme hänen muodostaa mielipiteemme.