...

Ekokampaajalle on tärkeää kunnioitus luontoa ja ihmistä kohtaan, kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Ihminen huomioidaan kokonaisvaltaisesti, hoitaen hiuksia, mieltä ja kehoa.
Toiminnan pitää olla rehellistä ja läpinäkyvää.

Taivas ja Helvetti – Hiuskarvanvarassa


Päätin jo pienenä että minusta ei tule yrittäjää, kun näin minkä hinnan lapsi siitä joutuu maksamaan. Olen siis syntynyt karvat suussa kampaamoyrittäjän perheeseen ja monesti tällä matkalla yrittäjänelämä on ollut hiuskarvanvarassa.
Mutta kuinkas kävikään … Tämä Yrittäjyys on veren perintö ja luonnollinen valinta jossa totisesti on saanut laittaa itsensä peliin ja venyttää sekä jaksamistaan että osaamistaan.

Olen saanut 30 vuotta tehdä rakastamaani kampaajan työtä, kunnes kemikaalikuormani tuli täyteen ja herkistyin. Erikoistuin ekokampaajaksi ja sain sen avulla vielä jatkaa hetken matkaa, mutta liika on liikaa ja sekään ei auttanut. Minun oli luovuttava asiakkaistani.
Onneksi allani on vahvalle pohjalle rakennettu laiva, nyt 49 vuotias perheyritys sekä upea, hyvin koulutettu henkilökunta. En siis jää tyhjänpäälle vaan voin jatkaa alalla.
On vuosi 2010 ja laitan kaiken tarmoni yrityksen kehittämiseen, laadun kasvattamiseen, henkilöstöön, kouluttamiseen… Jotain teen oikein koska ajanvarauskirjat täyttyvät ja palkkaamme lisää kampaajia. Kaikki näyttää hyvältä….
kunnes HELVETTI on irti
Kuin salama kirkkaalta taivaalta neljä työntekijää  (50%) irtisanoutuu samaan aikaan ja perustaa lähietäisyydelle oman kampaamon.  He ovat hienosti, salaa markkinoineet asiakkaille uutta yritystään vielä työssä ollessaan. Kaikki tämä niin hienovaraisesti että mitään todisteita vilpistä ei voida osoittaa, vaikka se oli kaikkien tiedossa - paitsi minun. Tämä on ”luonnollista poistumaa” ja varsin yleistä ainakin kampaamoalalla. Mutta tarjous jolla he houkuttelevat asiakkaitamme sinne on tyrmäävä ! Sellaiseen hintakilpailuun en pysty- enkä halua lähteä. Mielummin lopetan.

Ajanvarauskirja huutaa tyhjyyttä. Markkinoin, rekrytoin, koulutan… käytän kaiken osaamiseni jotta saan pidettyä yritysen hengissä, maksettua palkat ja yhteiskuntavelvoitteet. Onneksi yrityksen tilillä vielä on limittiä, mutta syön säästöjä 13000€/ kk . Minun henkinen jaksamiseni lähenee loppuaan. Osaamiseni ja keinoni.  En ymmärrä miten he pystyvät edelleen noihin ale hintoihin kuukaudesta toiseen…
Minä en voi mitään asialle että asiakkaat valitsevat tutun, hyvin koulutetun kampaajansa ja saavat sen nyt puoleen hintaan.
Jään sairaslomalle, en pääse töihin. Luovutan ja aloitan perheyrityksemme myynnin.

Paljastan tilanteeni muutamalle luotto kollegalle ja kehtaan tunnustaa häpeän ja osaamattomuuteni. Yllätyksekseni myös he kamppailevat täysin samankaltaisten tilanteiden kanssa he ovat täysin voimattomia taistelemaan tässä hintasodassa jossa ei näytä olevan voittajia.

Päätämme pelottoman ystäväni kanssa sukeltaa hintasodan syvimpään olemukseen ja hämmennys on suuri mitä löysimme.  Vähintään joka toinen asiakas menee kassan ohi.
Sillä tavalla he sen siis tekevät. Ja asiakas on autuaan tietämätön tästä, mietii ehkä että minä olen se ahne yrittäjä joka rahastaa kohtuuttomasti jotta saan enemmän rahaa itsellen. Ja että  he ovat  nuori uusi aloitteleva yritys jota haluavat tukea. tietämättä että tukevat rikollista toimintaa. Harmaata taloutta.

TAIVAS on että yrittäjänä minä voin tehdä asioille jotain.
Vedän herneen nenään ja julistan sodan. Päätän että asiakkaan on ainakin tiedettävä tästä ja jos hän sitten  vielä tekee saman valinnan , niin se on ainakin tietoinen valinta.
Saan mukaan muutaman vahvan tekijän, liitot ja rohkean ystäväni. Perustamme Luotettava Kauneus yrityksen. 
Tämä on vapaaehtoinen "yrityskatsastus", markkinointi väline rehellisille yrittäjille, he antavat  ulkopuolisen tahon tarkastaa että tässä yrityksessä on hoidettu yhteiskuntavelvoitteet. Jos asiat on kunnossa he saavat Luotettava leiman :)

Meillä on hyvä, positiivinen tekemisen meininki ja yhteishenki.  Olemme vasta aloittaneet ja saaneet kohtuuttoman viharyöpyn osalta kollegoista ja mielettömän määrän kannustausta suurimmalta osalta.
Tarkoitus on tehdä yritystoiminnasta läpinäkyvää asiakkaille,  sen kustannuksista ja niistä yhteiskuntavelvotteista mitä yrittäjänä hoidamme. Jotta kuluttaja ymmärtää miksi suomessa kaikki maksaa vähän enemmän ja miksi niin on.  Sen jälkeen vastuu on kuluttajalla.

”Jotta tiedät mistä maksat”

JOhanna Ahlberg