...

Ekokampaajalle on tärkeää kunnioitus luontoa ja ihmistä kohtaan, kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Ihminen huomioidaan kokonaisvaltaisesti, hoitaen hiuksia, mieltä ja kehoa.
Toiminnan pitää olla rehellistä ja läpinäkyvää.

Kummallinen kutsumus ammatti ...

...jossa kaikki vähän valehtelee toisilleen ja se on ok ? 

Mitä jos kampaajalla sattuu vahinko tai saat allergisen reaktion....Kuka korvaa sinulle vahingon? Kampaaja? Maahantuoja? Valmistaja?
Onko hänellä mahdollisesti vastuuvakuutus. Pitäisikö olla? Sehän myös nostaa palvelun hintaa Päättämätön
Se ei ole pakollinen eikä kovin kallis, mutta kuinka monella yrittäjällä on sellainen?
Yrittäjän velvollisuudet
Laissa on myös määritelty yrittäjille huolellisuus- ja ilmoitusvelvollisuudet sekä velvollisuus antaa tietoja kuluttajille. Palvelu on vaarallinen, jos sen suorittamistavassa tai suorittamisessa käytetyssä tuotteessa on vika tai puute.
 Sama pätee silloin, kun palveluksesta on annettu totuudenvastaisia, harhaanjohtavia tai puutteellisia tietoja, joiden seurauksena voi olla vamma, myrkytys, sairaus tai muu terveysvaara.
Tässä kohtaa haluan huomauttaa että jotkut maahantuojat markkinoivat esim. hiusväriään PPD vapaana. Kuitenkin väri sisältää sen johdannaisia joka on yhtä vaarallisia herkistyneelle. Ja vastuun kantaa….niin kuka sen kantaa?
Ammattitaito ja huolellisuus
 Tavaran ominaisuudet on helppo havaita, mutta palvelun ominaisuuksista yrittäjän pitää itse kertoa asiakkaalle. Palvelun ominaisuuksissa korostuu yrittäjän velvollisuus kertoa asiakkaalle palvelusta ja työn etenemisestä eri vaiheissa. Jos yrittäjä laiminlyö tämän velvollisuuden, palvelussa on virhe.Yrittäjällä on asiantuntemukseensa perustuva neuvontavelvollisuus asiakasta kohtaan
Mitä virheestä seuraa?
Myyjä vastaa aina tuotteen virheestä, sillä myyjäyritys on kaupanteossa asiakkaan sopimuskumppani. Myyjäliike ei voi laistaa vastuutaan ohjaamalla asiakasta edelleen esimerkiksi maahantuojan puoleen. Halutessaan asiakas voi kuitenkin valittaa virheestä valmistajalle, maahantuojalle, tukkuportaalle tai välittäjälle.
Mutta maahantuoja on sulkenut vastuunsa pois myös vaatimalla kampaajilta seuraavat asiat: TOIMI VÄRJÄYSTILANTEESSA AINA NÄIN: http://www.teknokem.fi/files/teknokemia/liitetiedostot/TY_suositus_Hiusv...
HUOM ! Tämä ”Liite” suojaa valmistajaa ja maahantuojaa myös jos kuluttaja värjää itse hiuksensa. Hän on itse aina syyllinen aiheuttamaansa vahinkoon…
Tämä on kuitenkin eri asia sen kanssa että

KirjoittaaAnna-Stina Nykänen, Helsingin sanomien toimittaja
"Sellaista kampaajalla on aina.
Kampaajalle ei puhuta rehellisesti. Oli suuri taiteilija tai kylän käpyisin kähertäjä, uhrin pokka pitää. Miksi?
En todellakaan tiedä.
Ystäväni kävi Fredalla hienolla muotikampaajalla. Tulos oli kuin venäläinen karvalakki, hän sanoi – minulle, ei kampaajalle.
Kukaan tuntemani ihminen ei valita kampaajalle. Eikä se riipu ammatista tai asemasta.
Kampaaja on taiteilija. Hän yritti parhaansa, tähän se riitti, pitää olla tyytyväinen. Tunnen myötähäpeää hänen surkeasta ammattitaidostaan.
Intiimistä asiasta ei voi nostaa meteliä, kun paikalla on muita. Jos tulee riitaa, kampaaja voi sanoa ilkeästi takaisin.
Oma vika: tästä tukasta ei saa parempaa tai en osannut selittää, mitä haluan.
Mikään selitys ei tunnu ihan oikealta...".

Mutta kampaajalla on syytäkin pelätä, sekä asiakkaan että kampaajan :(
Kampaamossa käsitellään holtittomasti vaarallisia kemikaaleja. Vaaroista tiedetään, mutta ei haluta kuitenkaan ottaa niitä vakavasti !
Tässä on kyse sekä kampaajan että asiakkaan turvallisuudesta!