...

Ekokampaajalle on tärkeää kunnioitus luontoa ja ihmistä kohtaan, kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Ihminen huomioidaan kokonaisvaltaisesti, hoitaen hiuksia, mieltä ja kehoa.
Toiminnan pitää olla rehellistä ja läpinäkyvää.

Matkalla Turvallisempaan kampaamoon

Ihmiset ovat tulleet tietoisemmiksi ympäristöongelmista ja allergiat ovat lisääntyneet. Koska ekologisuus on trendikästä, niin yritykset yrittävät hyötyä siitä taloudellisesti, johtamalla kuluttajaa harhaan. Valitettavasti ekologisuus näkyy usein vain markkinointikeinona. Esim. shampoopullon kyljessä on kukkasen, öljytipan tms. kuva, jolla yritetään antaa kuluttajalle luonnonmukaisen tuotteen kuva, vaikkakin tuotteessa kyseistä öljyä on häviävän pieni määrä ja loput on sitä samaa synteettistä ainetta kuin ennenkin. 



JO: Käsittämätön viidakko jossa me olemme kyynärpäitämme myöten. JOS haluamme muutosta niin tämä voisi olla yksi tie...

Safe Hair Salon konsepti on alunperin Tanskassa Grön salon nimellä kehitetty sertifiointijärjestelmä. Se sai alkunsa, kun kööpenhaminalainen Zenz-kampaamon omistaja, Ann-Sophie Villumsen pyysi Kööpenhaminan kaupungin ympäristöhallinnon ympäristötutkijaa (kemianinsinöörinä toimivaa Johan Galsteria) selvittämään mitä hänen kampaamossaan käyttämät tuotteet oikeastaan sisältävät.

JO: Kaksi upeaa naista kahlasivat läpi kaiken tiedon mitä tästä aiheesta on maailassa saatavilla ja tekivät Ekokampaaja koulutuksensa lopputyönä tämän selvityksen.

Suomessa tullaan Grön salon konseptista käyttämään nimeä Safe Hair Salon.
Muutkin kuin ekokampaajat, voivat eri sanoin kutsua kampaamojaan jotenkin vihreiksi, puhtaiksi tai luonnollisiksi. Näin ollen asiakkaan (ja työnhakijan) on vaikea tietää mitä tarkoitetaan. Onko keskitytty allergioihin ja puhtaaseen hengitysilmaan, käytetäänkö sekä perinteisiä että ekologisia tuotteita? Otetaanko energian käyttö ja ympäristöasiat kuinka hyvin huomioon?

 Ekokampaamo-nimestä voisi päätellä, että kaikki käytettävät tuotteet olisivat ekologisia ja turvallisia, mutta näinkään ei aina ole. Tanskalais tutkimuksen mukaan 50 %:ssa ekokampaamoista käytetään aineita, jotka eivät ole ekologisia, eivätkä turvallisia. Tällaisia ekokampaamoita on myös Suomessa.

Safe Hair Salongin sertifioinnin saanut kampaamo ei ole ekokampaamo, vaan kampaamo jossa ei käytetä haitallisimpia eikä yleisimmin esiintyviä haitallisia kemikaaleja, sekä kehitetään muita kestävän kehityksen kannalta tärkeitä osa-alueita. Nämä säännöt ovat kaikkien nähtävillä internetissä  joten asiakas tietää mitä saa.
Safe Hair Salon konsepti keskittyy kampaamoissa käytettäviin kemikaaleihin ja niiden vaikutuksista kampaajiin. Tarkoitus on, että kampaaja pystyisi erottamaan toisistaan vihreän ja viherpesun sekä valitsemaan itselleen ja asiakkaalleen turvallisempia tuotteita.

Kampaamon muuttamisessa Safe Hair Salongiksi, on kaksi tapaa. 
1) Kampaamossa voidaan vuoden ajan kokeilla Safe Hair Salongin työtapoja, mutta käyttää tänä aikana edelleen myös hapetevärejä ”Safe Hair Salonki meneillään”. 
2) Kampaamo muuttuu kertaheitolla Safe Hair Salongiksi, minkä jälkeen sieltä ei enää saa löytyä kiellettyjä aineita. Kampaamo tarkistetaan kerran vuodessa ja sertifikaatti myönnetään yhdeksi vuodeksi kerrallaan.


SAFE HAIR SALONGISSA SALLITUT HIUSVÄRIT


  • Logonan ja Santen sertifioidut kasvivärit
  • muutkin kasvivärit, mutta tarkista inci
  • Goldwellin Elumen suoravärit, jotka eivät sisällä acid black-1 pigmenttiä.
    Acid black-1 on eläinkokeissa aiheuttanut sisäelimissä ja veriarvoissa muutoksia.
  • Sebastianin Cellophanes suoravärit. Nämä ovat Safe Hair Salongissa ainoita tuotteita, jotka saavat sisältää parabeeneja.
PERMANENTTIAINEET


Safe Hair Salongissa ei saa käyttää tioglykolihappoa (inci:ssä thioglycolic acid). Se on ärsyttävä aine joka aiheuttaa allergiaa ja astmaa. Myös Safe Hair Salongissa sallittu cysteamine hydrochloride on ärsyttävä aine, mutta hieman vähemmän ärsyttävä. Sallittuja permanenttiaineita ovat ainakin Hårologin Tecna ja Biosilk



VAALENNUSAINEET


Persulfaatit ovat ärsyttäviä ja voivat aiheuttaa astmaa sekä allergista nuhaa tai lievempiä hengitystieoireita. Safe Hair Salon sallii vaalennusaineiden käytön, muttei ihokosketuksella ja suosittelee voidemaisten vaalennusaineiden käyttämistä. Tee lappuraitoja äläkä vedä pulveria henkeen. Vaalennusaineiden varomaton käyttö (voimakas hapete ja lämpö) voi katkaista hiuksen, sekä pahimmassa tapauksessa voi myös syövyttää ihon rikki.

SAFE HAIR SALONGISSA KIELLETYT AINEET




1-naphthol
Erittäin herkistävä
Kemikaalit, joiden nimessä esiintyy sana aminophenol
Erittäin herkistävä
Formaldehydi ja sen vapauttajat esim. DMDM hydantoin, diatzolidinyl urea ja imidiazolidinyl urea
Karsinogeeni (syöpää aiheuttava), myrkyllinen
Thioglycolic acid ja thioglycolate
Herkistävä, ärsyttävä
4-amino-2-hydroxytoluene
Erittäin herkistävä
4-amino-3-nitrophenol
Äärimmäisen herkistävä
Methylisothiazolinone ja methylchloroisothiazolinone
Mahdollisesti neurotoksinen, allergisoiva
Kemikaalit, joiden nimessä esiintyy sana paraben
Hormonihäiritsijä (jossain määrin), allergisoiva
Kemikaalit, joiden nimessä esiintyy sana
p-phenylenediamine (PPD)
Äärimmäisen herkistävä, ärsyttävä, myrkyllinen
Kemikaalit, joiden nimessä esiintyy sana resorcinol
hormonihäiritsijä
Toluene-2,5-diamine ja toluene-2,5-diamine sulfate
Erittäin herkistävä, ehkä geenimanipuloiva, terveydelle haitallinen

"Terveys ennen kaikkea! "  

   
Olemme työssämme painottaneet hieman eri tavalla asioita kuin Johan Galster luennollaan. Halusimme esimerkiksi tietää vähän enemmän siitä mitä tutkimustuloksia on kampaajien syövistä. Tietoa olemme keränneet Safe Hair Salon- lähteiden lisäksi sieltä ja täältä mistä olemme löytäneet.

Me emme ole asiantuntijoita ja ymmärrämme nyt myös paremmin sen, miten vähän tiedämme. Kuitenkin syventyminen kosmetiikan kemikaaleihin ja kampaajien vaivoihin, sekä

kemikaalien ympäristövaikutuksiin, on ollut silmät avaava kokemus. Aikaisemmin olen tuntenut kulkevani pässinä kosmetiikkayritysten, kouluttajien ja myyntimiesten naruissa. Ihmettelin koulutuksissa näytettävien esittelyvideoiden ei-informatiivista ja lapsellista tyyliä. Eri väriset pallukat sekä itse keksityt nimet leijailivat niissä. Muistan ajatelleeni ärtyneenä, että niiden katsominen on ajanhukkaa, ja että meitä aliarvioidaan. En kuitenkaan, useimmiten laiskuuttani viitsinyt kysyä tarkemmin sisällöistä, eivätkä vastaukset kysyttäessä tyydyttäneet. Nyt, vaikka olenkin vasta ekokampaajan alkutaipaleella, olen läpäissyt kiiltävän pinnan ja päässyt käsiksi itse asiaan. Minulle on tehty helpommaksi valita tai olla valitsematta tuotteita ja tiedän myös mistä saan lisätietoa minulle sopivassa muodossa. On aikuisempi olo. Tieto lisää tuskaa, mutta se lisää myös valtaa. Jos kampaajat ja kuluttajat vaativat parempia tuotteita niitä myös kehitetään.
Stella Poppius Helsingissä 26.3.2013


Kyllä tieto lisää tuskaa, mutta se ei lannista minua. Tiedän vihdoinkin löytäneeni oman tieni ja siihen kuuluu luonnonmukainen hiustenhoito sekä Safe Hair Salongin mukainen tapa tehdä kampaajan työtä. Tutkimusmatka Safe Hair Salon konseptiin on ollut todella ainutlaatuista. Tietotulvan määrä tuotteista ja niiden kemikaalihaitoista on saanut minut valistuneemmaksi kemikaalien haitoista, joista mielelläni kerron eteenpäin myös asiakkailleni sekä lapsilleni.
                                                                                                             Mira Vitali Helsingissä 26.3.2013



                                                              




JOhanna: Olisimmeko me jo täällä Suomessa valmiita tähän?
                                                           


Lähde:
http://issuu.com/jeanetteharf/docs/kehitystyo_safe_hair_salon


JOS olet kiinnostunut asiasta enemmän niin ota yhteyttä:


KUITTI vai paperilappu

Kassalla pitää aina saada kuitti tai yrittäjälle voi rapsahtaa jopa 1000€ sakko.


Valitettavasti kaikki paperilaput mitä kassalla jaetaan eivät ole aitoja kuitteja ja tulemme kenties näkemään sekalaisen joukon erilaisia paperilappuja joita jaetaan asiakkaille kuitteina.
Esim pankkikorttitosite EI ole kuitti ja on ihan helppo myös vetää ohi kassan.


vaadi siis AITO kuitti! Mutta mikä on aito kuitti? Siinä pitää olla seuraavat 5 asiaa:



1. Elinkeinonharjoittajan yhteystiedot
2. Y-tunnus
3. Maksettavat verot
4. Ostetut tuotteet tai/ja palvelut
5. Juokseva kuitin numero
"Luotettava Kauneus sertifioidussa yrityksessä on kuluttajan puolesta tarkistettu että kuitti on aito. Olemme varmistaneet kuluttajan puolesta että myös muut yhteiskuntavelvoitteet AIDON kuitin takana on hoidettu."
Harmaa talous on tutkimusten mukaan viime vuosina lisääntynyt ja on n 14 miljardia euroa eli noin 7,5 prosenttia bruttokansantuotteen määrästä. Työvoimavaltaisilla toimialoilla tavanomainen harmaan talouden muoto on tulojen kirjaamatta jättäminen eli ohimyynti. Tällöin pääosin yksityishenkilöiden ostamien tavaroiden tai palveluiden käteis- ja pankkikorttimaksuja ei asianmukaisesti viedä yrityksen kirjanpitoon. Tämä vääristää yritysten keskinäistä kilpailutilannetta. Tavaroita ja palveluita voidaan tarjota asiakkaille halvemmalla, jos tuloja salataan ja lakisääteisiä velvoitteita laiminlyödään.
Määräsisältöisen Kuitin antaminen on hyvää kuluttajankauppaa, se helpottaa esimerkiksi virheellisen tuotteen vaihtamista tai palauttamista.
Koska Harmaatalous kauneudenhoitoalalla  on kasvanut jo suureksi ongelmaksi, ala itse päätti tehdä siihen omavalvonta työvälineen - Luotettava Kauneus sertifioinnin.
Tällä alan omavalvonnalla halutaan auttaa, helpottaa kuluttajaa valitsemaan yhteiskuntavelvoitteet hoitava rehellinen yrittäjä.  
Aidon kuitin vaatiminen  on  kansalaisten oma osuus harmaan talouden torjunnassa.
Meidän ei tarvitsisi tehdä niin isoja säästöjä,  rakenne - ja sote uudistusta jos saamme edes osan harmaantalouden tulosta meidän hyvinvoinnin kiertoon.

Hengenvaarallista valhetta ja harhaanjohtavaa turvallisuuden tunnetta Hapetehiusväri markkinoinnissa.

Hiusvärien harhaanjohtavasta mainonnasta ilmoitus Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.

Tiedämme että Hapetehiusväriaineet ovat voimakkaita, erittäin herkästi allergisoivia kemikaaleja, tämä on ollut tiedossa jo vuosikymmenet, se vuoksi niitä on käsiteltävä huolellisesti. Sekä kuluttajien että kampaajien turvallisuuden vuoksi olisi tärkeää jakaa oikeaa tietoa hiusvärien oikeanlaisesta käsittelemisestä.
K
ampaajat ovat vastuussa työstään ja aiheuttamistaan riskeistä asiakkailleen. Harhaanjohtava markkinointi aiheuttaa siten riskin kuluttajalle.

Jos minä ammattilaisena tiedän tai epäilen että tuottamani palvelu saattaa aiheuttaa asiakkaalle turvallisuusriskin ja on vaarallinen niin olen lain mukaan velvollinen siitä välittömästi ilmoittamaan viranomaisille. Olen myös lain mukaan yksin vastuussa jos asiakas saa palvelustani oireita.
OCS mielikuva / totuus heidän väristään ? 

Kuluttaja osaa tänä päivänä jo vaatia turvallisempia ja ekologisempia vaihtoehtoja ja kun nämä Hapetevärit eivät siihen yllä niin  totuutta  muokataan markkinatilanteeseen sopivaksi.
Aineiden allergioita aiheuttavat ominaisuudet on todettu myös Teknokemian yhdistyksen kampaajille laatimassa materiaalissa. "Teknokemian yhdistys"
"On tullut yleiseksi tavaksi että näiden tuotteiden myyntinimikkeet ovat epäselviä ja hiusvärimainonta villiä ja riskeeraa kuluttajan turvallisuuden. Tuotteiden haitallisten aineiden vaikutuksia vähätellään, niiden olemassaolo piilotetaan  ja kuluttajaa hämätään ”allergiaystävällisyydellä”.  

"Mainonnassa keskitytään usein tuotteen ”luonnollisiin” ainesosiin ja häivytetään herkistävien aineiden olemassaolo. Tuotteiden myyntinimikkeet ja mainokset ovat sangen usein epäselviä eivätkä välttämättä kerro paljonkaan konkreettista itse tuotteesta. ”Ekosertifioidut” tai ”orgaaniset” ainesosat eivät takaa, ettei tuote voisi sisältää myös synteettisiä superherkistäjiä. Tuotteella saattaa olla erilaisia ”sertifikaatteja”, merkkejä joista saa vaikutelman, että tuote on useammankin eri virallisen tahon hyväksymä."

Mainosväittämiä hapetevärien mainosteksteistä

*Hienostunut ja ihoystävällinen hiusväri sisältää ikiaikaisia luonnon aineita ja sisältää 
kauneusöljyjä,  jota on rikastettu sertifioiduilla, orgaanisilla kasviuutteilla kuten Argan-öljyllä sekä Jasmiini- ja Santelipuuöljyllä, 

*90% puhtaampia orgaanisa, luonnollisilla menetelmillä johdettuja uutteita, jotka takaavat absoluuttisen luonnollisuuden*
tuotteiden koostumukseen on lisätty runsaasti ravitsevia aineosia kuten orgaanista rypälesiemenöljyä, luontaista mehiläisvahaa,

*Erityisen lempeä hiusväri herkistyneelle iholle. Ei todettuja ihotuntemuksia eikä ärsytystä. Ei ammoniakkia, parabenejä, eikä resorsiinia. Luontoperäisiä raaka-aineita mm. passion hedelmä sisältää antioksidantteja. Hiusystävällinen. Lisää kiiltoa.Tuoksuton. Kiitettyä laatua.

 KESTOVÄRI, jossa on 0 % Ammoniakkia, hajusteita,
silikoneja, parafiini-/mineraaliöljyjä, parabeenejä ja formaldehydi-johdannaisia
100 % Suorituskykyä


Tästä näistä hapeteväreistä INCI esimerkkejä 






Jos INCI listasta löytyy joku seuraavista kyseessä on hapeteväri




Pakkauksissa saatetaan myös kertoa, että tuote ei sisällä parabeeneja, mikä on herkistävyyden kannalta epäolennaista tietoa koska hiusvärit eivät sisällä säilöntäaineita. TeknokemianYhdistyksen opas kampaajille antaa samaa infoa. Kestovärien kohdalla ei ole listattu säilöntäaineita.
tai "ei sisällä ammoniakkia" Ammoniakki taas on korvattu ethyleenidiamiinilljoka on ihoärsytystä aiheuttava aine, tuoksuu vain vähemmän.  !
Esimerkkien lista on aivan loputon...

Missään tutkimissamme hapeteväri markkinointi teksteissä ei kerrota että kyseinen tuote sisältää superherkistäjiä ja että niiden käytössä on noudatettava erityistä varovaisuutta.
Teknokemian yhdistys kuitenkin velvoittaa kampaajaa varmistamaan ennen jokaista värjäystä määrätyt asiat ja jos näitä ei ole tehty niin vastuu mahdollisesta vahingosta siirtyy kokonaan kampaajalle tai kosmetologille. 

Olettavatko he että kaikki tietävät nämä säädökset ?
Vaikka niitä ei opeteta värikursseilla, koulussa eikä mainita tuotteen markkinoinnissa.


Tätä harhaanjohtavaa mainontaa on tehty kaikilla aloilla ja vuosituhansia. Onko se silti hyväksyttävää?
Nyt olemme valheen kierteessä jossa valmistaja valehtelee maahantuojalle joka valehtelee omalle asiakkaalleen - kampaajalle ja tämä jatkaa valhetta kuluttajalle - omalle asiakkaalleen.
Uskon että moni tässä ketjussa ei edes tiedä valehtelevansa ja uskoo tukkurin kertovan hänelle totuuden hapetevärin vaikuttavuudesta, sisällöstä ja turvallisuudesta.
Välttämättä tämä tukkurikaan ei todellisuudessa tiedä levittävänsä hengenvaarallista valhetta.

"Kampaajat ovat maahantuojilta ja tukkumyyjiltä saamansa tiedon varassa ja myös kampaajille annetaan harhaanjohtavaa, puutteellista ja viherpestyä tietoa hiusväreistä, mistä on useita esimerkkejä. Kampaajat toistavat esitteiden mainoslauseita omissa mainoksissaan ja Facebook-sivuillaan. On esimerkkejä, joissa kampaaja – maahantuojan antaman materiaalin perusteella – luulee tarjoavansa asiakkaalleen turvallisempaa vaihtoehtoa, vaikka kyseessä on herkistäviä ainesosia sisältävä tuote. Kampaajat ovat edelleen vastuussa palveluistaan kuluttajille. "


Esimerkkejä kampaamoiden väri mainonnasta:

* "Olemme siirtyneet ekologiseen värjäykseen, kiitos Wellan ID COLORIN. Säästämme luontoa ja aikaa tämän avulla."


* "Värjäykseen käytämme luonnonläheisiä OCS tuotteita. Tuotteista on karsittu ammoniakki, parabeenit, sulfaatit sekä muovi ja ne perustuvat hoitaviin kasviuutteisiin, luonnon kosteuttajiin, vitamiineihin ja vehnäproteiineihin. Väreissä ei ole käytetty eläinkunnan raaka-aineita ja tuotteita ei ole testattu eläimillä"

* "Fruit Color  värin pigmentit ovat 100% hedelmistä, lisäten niiden ravitsevaa 
hoidollista vaikutusta hiuksille ja hiuspohjalle. Väri on täysin tuoksuton, eikä sisällä mitään tyypillisesti klassisisten värejen haittoja hiuksille tai hiuspohjalle. Väri sisältää auringonkukkaoöljyä, jojobaa ja monia pehmeän värjäyksen arvoja."

* "So Pure Color NYT MEILLÄ! AROMATERAPEUTTINEN KESTOVÄRI


 
Onko puolueetonta, oikeanlaista tietoa saatavilla - mistä? 

Mistä saa puolueetonta tietoa jolla  ammattilainen pystyy selvittämään onko hän joutunut harhaanjohtavan markkinoinnin uhriksi? 
Tälläistä koulutusta annetaan hyvin vähän ja vain erittäin pieni joukko ammattilaisia on sen käynyt. Sitä ei valitettavasti saa edes ammattikoulussa.
Jos haluaisin opetella tuntemaan tuotteet niin missä  opetetaan INCI lukutaitoa? Missä  saa sitä puolueetonta tietoa jolla hän pystyy päättelemään onko tuote tai palvelu terveydelle vaarallinen. Jotta hän pysyy noudattamaan lakia eikä joudu kantamaan vastuuta joka kuuluisi maahantuojalle / valmistajalle.
Sillä jos asiakas saa kampaajan tekemästä väristä allergisen reaktion niin kampaaja on toiminnanharjoittajana yksin vastuussa, siksi on hyvä jos hänellä olisi vastuuvakuutus.

Olen tehnyt yhdessä Anja Nystenin kanssa 10.1.2014 Hiusvärien harhaanjohtavasta mainonnasta ilmoituksen Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.

Miksi - Siksi että tästä on tehtävä loppu, tästä ammattilaisille valehtelusta.

Meidän ammattilaisten on mielestäni saatava oikea tieto tuotteiden sisällöstä ja turvallisuudesta jotta voimme paremmin huolehtia omasta ja asiakkaan turvallisuudesta. Mielestäni se ei ole liikaa pyydetty.
Mielestäni meille ammattilaisille voi aivan hyvin kertoa tuotteesta totuus ja sanoa että tämä on Hapeteväri ja sillä saa kauniita, 100% peittäviä värisävyjä, se antaa kauniin kiillon, sillä voi vaalentaa ja se on hyvin kontroloitavissa.
MUTTA se voi olla terveydelle vaarallinen joten sitä käyttettäessä pitää ottaa huomioon erityiset turvallisuus määräykset.
Mielestäni meidän kuuluu ammattilaisina saada tietää ja ennen kaikkea ymmärtää mitä kemikaaleja näissä hapetevärissä on - miksi se on turvallisuudelle vaarallinen.
Mielestäni tämä ei ole liian paljon pyydetty - vai onko?

Onko joku syy miksi näitä asioita ei kerrota edes meille ammattilaisille niin kuin en oikeasti ovat ?



"Koska kyse on laajasta ilmiöstä, joka on riski paitsi kuluttajille, myös vaarantaa kampaajien työturvallisuuden, tämä ilmoitus on lähetetty tiedoksi myös Sosiaali- ja terveysministeriöön sekä Turvallisuus ja kemikaalivirastoon. Pyydämme viranomaisia arvioimaan mahdollisesti tarvittavat toimenpiteet."

Tällä haluamme virittää keskustelun, joka on jo myös mm  käynnissä Norjassa. Siellä on tutkittiin vähittäiskaupan hiusvärejä ja niiden markkinoitiväittämiä todellisuuteen. Yksikään väri ei saanut puhtaita papereita.  

Viranomaisilla menee tämän tutkimisessa aikaa, mutta tälle on nopealla aikavälillä tehtävä muutakin kuin että viranomainen antaa huomautuksen.

Toivon että tulevaisuudessa nämä värit vedetään pois kuluttaja myynnistä ja niillä saa värjätä vain turvallisuuskortin suorittanut ammattilainen.



"Tästä Anja Nystenin Kemikaalikimara blogista voit lukea toisen - kuluttajan näkökulman asiasta."



Vaikka maahantuojat tietävät että heistä on tehty ilmoitus niin homma vaan pahenee...
Valehtelulla ja ylimielisyydellä ei ole enää mitään rajaa!
Käy sosiaalisessa mediassa kommentoimassa:
WELLA:
 "Uusi KP Innosense - Tinkimätön hiusväri kompromisseja kaihtavalle hiuskauneudelle. Terveyttä ja hyvinvointia uuden premium-hiusvärin muodossa."


Heillä ei ole mitään pelkoa jäädä kiinni tai saada mitään sanktioita tästä.
Ja valitettavasti voin kertoa syyn.

Tässä Tukes kommentti asiaan; 

"Harhaanjohtavaan mainontaan mahd. liittyvissä kysymyksissä yhteys Kuluttaja-asiamieheeen."

Tässä Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) Lausunto asiasta:
"Kuluttaja-asiamies ei valvo b2b-markkinointia."


Keskustelua asiasta käydään myös Twitterissä #Wella 
Keskustelussa mukana Tukes ja kuluttajaasiamies.  


Wellalla hyvä asetelma. Kukaan ei valvo tälläistä hengenvaarallista valehtelua.

Käykää siellä ottamassa kantaa viranomaisten toimintaan !



Vain yhdessä voimme tehdä tälle jotain. Ehdotan että äänestämme jaloilla / kukkarolla ja jaamme tätä tietoa sosiaalisessa mediassa.





[1] Näin käsittelet hiusvärejä turvallisesti, 28.5.2013

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110920

Herkistämisominaisuudet löytyvät myös EU:n tiedekomitean yhteenvedosta vuodelta 2013. [1]




[1] Memorandum on hair dye Chemical Sensitisation, Scientific Committee on Consumer Products (SCCP)

Wella Color ID Kuka huijaa ja ketä

Halu olla ekologinen, turvallinen on trendi koska asiakas sitä jo osaa vaatia. 

Kun siihen ei oikeasti yletetä niin sitten harhautetaan. Sanotaan jotain sinnepäin, tarkoittamatta ihan sitä mitä annetaan ymmärtää. 
Näitä väittämiä ei löydy mistään kirjallisina, mutta me kuulemme niitä kouluttajien ja edustajien suusta kokoajan. Annetaan sitten kampaajan kertoa asiakkaalle epätotuus ja kantaa vastuu harhaanjohtavasta markkinoinnista. Tosi reilua!

Jos sitten näitä väittämiä yrittää tarkennetaan niin törmää lisä väittämiin ja että me emme ole noin sanoneet, olet ymmärtänyt väärin.

Kuluttajalaki sanoo että palveluntarjoaja  on korostuuneessa velvollisuudessa kertoa 
asiakkaalle palvelusta. Palvelujen turvallisuutta valvotaan tuotteiden turvallisuutta koskevan 
lainsäädännön nojalla. Tässä on hurja ristiriita !
Kosmetiikka tuotteita saa markkinoida harhaanjohtavasti ja vastuun kantaa Kampaaja 
/Kosmetologi 

Harvalla meistä on todisteita näistä harhautuksista, mutta minulla on. Minulla on edustajan puhe videoituna jossa hän kertoo heidän hiusvärinsä olevan niin turvallista että sitä voi vaikka syödä! Wella on ollut minuun yhteydessä ja kertonut asianajaja armeijastaan. Yrittivät kenties kertoa että tätä ei saa kertoa /näyttää. Tosin en saanut tarkennusta tämänkään sanoman sisällöstä.

Koska me alamme uskoa että kaikki mitä he sanovat on vain heidän edun mukaista ja ajaa heidän taloudellista etuaan. Tukkuri valitsee tarkoin heidän tarkoitusperiään palvelevan terminologian noudattaen osittain vanhaa viisautta: älä valehtele mutta älä myöskään kerro kaikkea- jätä vastuu kuulijalle.

Räikeänä esimerkkinä kyseisen tuotteen koulutuksessa käynyt kollega päivittää yrityksensä sivuilla näin:

”Heissan taas! Olemme siirtyneet ekologiseen värjäykseen, kiitos Wellan ID COLORIN. Säästämme luontoa ja aikaa tämän avulla.”

Tämä aine on tullut korvaamaan raidoituksessa käytettävät foliot. Ne kuitenkin ovat hyvinkin kierrätettäviä – pienmetallina. 
Voidaanko siis tästä kemialliseta liuoksesta käyttää ilmaisua "ekologinen" tai  ”ei sisällä haitallisia ainesosia, joten ei tarvitse olla huolissasi sen vaikutuksista luontoon/ihmiseen.” Wella, Ricki

Color ID sisältää mm Acrylates/ceteth-20 itaconate copolymer
 lähteessä mainitaan tämän olevan  biohajoava, ihoa ärsyttävä ja että "voi olla vaarallinen ympäristölle. erityisesti vesi tulee ottaa huomioon."... 
se sitä tarkoittaa, että veden tilaa pitää seurata erityisesti, kun haetaan mahdollisia ympäristöhaittoja. Ilmeisesti juuri siitä syystä, että ainesosa on biohajoava eli hajoaa veteenkin?



Haluan myös huomauttaa että eivät kaikki maahantuojat syyllisty tähän harhaanjohtavaan markkinointiin. Sinun pitää vain itse kyetä erottamaan rehellinen puhe markkinointipuheesta.


Keskustelua aiheesta Color ID:stä Wellan virallisilla Facebook sivuilla

Katja Kålheim
 Hei, tämä on mielenkiintoinen tuote. Ehdottomasti jätekuormaa vähentävä, plussat siitä. Mielenkiintoista kuitenkin olisi tietää onko tuotteessa jotain ympäristöä/ terveyttä rasittavia aineosia? Lisäämmekö haitallisten kemikaalien pääsyä ympäristöön huuhteluveden mukana?

Wella Professionals Suomi
Hei Katja! Selvitimme huolella vastauksen kysymykseesi usean asiantuntijan voimin. Color.ID ei sisällä haitallisia ainesosia, joten sinun ei tarvitse olla huolissasi sen vaikutuksista luontoon/ihmiseen. Mikäli sinulle tulee mieleen lisäkysymyksiä, vastaamme mielellämme. Hyvää Joulua! /Ricki

Johanna Ahlberg
INCIssä lukee Acrylaatti ! Onko niin että Wellalla ei ole tietoa tämän aineen haitallisuudesta ja allergisoivuudesta ihmiselle, saati ympäristöhaitat!
Tämä vastaus on mielestäni harhaanjohtava.

Katja Kålheim
Nyt tulikin epävarmuus  Miten on esim.acrylaattien kanssa joista Johanna kysyy? Miten tähän suhtaudutaan?

Wella Professionals Suomi
Hei taas! Ymmärrän huolesi. Akrylaatti/Ceteth20 Itaconate on biologisesti hajoava eikä näin ollen ole haitallinen ympäristölle. Mainitsemme kaikki käyttämämme ainesosat raaka-aineluettelossa. Eikä tuotteistamme ole terveydellistä riskiä. / Ricki

Johanna Ahlberg
Tästä linkistä löytyy lisää tietoa kyseisestä kemikaalista:
Joo biohajoava, mutta
irritation, irritation to skin,eye.
Ecology: May be hazardous to environment. Water should be given special attention.
Risk: ärsytys, ihon ärsytys, silmien.
Ekologia: Voi olla vaarallista ympäristölle. vesistöön olisi kiinnitettävä erityistä huomiota.


Tämän jälkeen ei ole Wellalta tullut kommenttia asiaan!




Kauneusalan murros- Salonkilaatua halpahallista vai ammattilaiselta ?

Kartellit murtuu....

Kipeä asia jota olen joutunut pohtimaan kun olen miettinyt alan tilaa ja tulevaisuutta on mm
- onko eroa  salonkilaatuisella tuotteella verrattuna halpahallista ostettuun tuoteeseen?

Tämän vuoden aikana olemme saaneet huomata ammattilais tuotesarjan toisensa jälkeen löytyvän viereisen kaupan hyllystä ja vielä edullisemmin kuin me olemme saaneet sitä ostaa. Miksi pitkä-aikainen maahanatuoja ystävämme tekee meille tälläistä, hän on myynyt meille "vain kampaamoista" sarjaa ja nyt se onkin siellä halpahallissa myynnissä - hämmentävää.
Se on hämmentävää sekä meille ammattilaisille, mutta myös kuluttajalle. Miten tämä vaikuttaa meidän ammattilaisten myyntiin ja asiakkaiden valintoihin? Kenties tämä on jopa uskottavuusongelma? Olemmeko myyneet vain kallista hiustenpesuainetta? 
Missä muussa me huijaamme asiakasta? Missä muussa meitä huijataan?

Onko totuus sittenkin että näissä tuotteissa on vain hyvin vähän eroa keskenään.
Vastaus on Kyllä ja Ei. Se ei ole koko totuus, mutta kyllä siinä valitettavasti on paljon tottakin.


Kyse on viimekädessä  tietenkin siitä miten kuluttaja haluaa kosmetiikkansa olevan tarjoiltuna? Ale korista vai butiquesta, 
- mitä kuluttaja haluaa  ammattilaiseltaan ja mitä  ammattilainen asiakkaalleen haluaa myydä.

Onko liike huippumuodikas trendipaikka ja siellä hyvä jeejee meno vai kenties paikka jossa voi ja saa hetken pysähtyä ja nauttia. Onko kyseessä pika palvelua- ale hinnalla vai butique laatuista design käsityötä tai jotain siltä väliltä.
Näiden mukaan liike kaiketi myös sisustetaan, sen mukaan henkilöstöä rekrytoidaan ja varustetaan tarvittavilla tuotteilla.

Nyt suurin osa meistä kuitenkin myy  suurien "muotitalojen luomuksia", massa tuotteita. Jotka siis eivät juurikaan laadullisesti eroa saman monikansallisen yrityksen rinnakkais halpahallituotteista... jos siis ihan rehellisesti vain tarkistelemme INCI listaa. Tietty näiden markkinointiin ja brändäämiseen on valjastettu kokonainen armeija ihmisisä jotka "kouluttuvat" meitä kertomaan heidän mainoslauseitaan. Mielikuva salonkilaatuisia tuotteista on ollut kauan ja niistä on tullut käsite.

Moni meistä käy maahantuojan "melkein ilmaisissa" koulutuksissa ja ulkomaanmatkoilla.Olemme myyneet sielumme myyntikilpailun kahvinkeittimen toivossa. 
Voiko tälläinen opetus olla puolueetonta, onko se sitä edes enää ammattikoulussa? Emme ole pitkäänaikaan vaivautuneet kyseenalaistamaan tätä totuutta ja silloin voi käydä niin että meidät on huijattu puhumaan epätotuuksia.

Olisiko nyt hyvä hetki  pysähtyä rehellisesti  miettimään millä perusteella me tuotteemme valitsemme  kenen ja lauluja me laulamme, pysähtyä miettimään omia valintojamme ja motiiveitamme.
Käsitykseni mukaan me haluamme tarjota asiakkaalle vain sitä parasta- specialia. 

Kenties meidän pitäisi tarjota asiakkaille juuri sitä mitä me itsekkin  olemme -edustamme?
Kampaamo /Kauneushoitola on erikoisliike ja meidät on kolulutettu ymmärtämään tuotteiden kemiaa, olemme opetelleet ihon ja hiuksen fysiologiaa joten varmasti pystymme auttamaan asiakasta tuoteviidakossa - jopa puolueettomasti, jos haluamme.

Mutta millaisia tuotteita tälläisesta erikoisliikkeestä voisi saada?


Ympäristöystävällistä- Ekologista - Turvallista - Suomalaista - Käsityötä - Muodikasta - Esteettisesti kaunista...

Jotain mitä asiakas ei kenties löydä ilman sinun - ammattilaisen apua. Sinä olet poiminut nämä hedelmät tuoteviidakosta hänelle ja näitä voit suositella. Näitä käytät itsekkin.

Tässä muutamia esimerkkejä - maistiaisia....



ZENZ on Ensimmäinen Joutsenmerkitty - ympäristöystävällinen sarja jota saa vain kampaamoista.

Joutsenmerkki on Pohjoismaiden yhteinen ympäristömerkki, joka perustettiin vuonna 1989. Merkin tavoitteena on edistää kestävää kehitystä. Merkin avulla kuluttajia ja muita ostajia ohjataan valitsemaan ympäristön kannalta viisaasti. Merkin avulla myös kannustetaan valmistajia ja palveluntarjoajia tarjoamaan ympäristön kannalta parempia vaihtoehtoja. Joutsenmerkki kertoo tuotteen olevan ympäristön kannalta parhaiden joukossa.




 Tätä on AM Luonnontuotteet... Suomessa käsityönä valmistettu.
Ekologinen ihonhoitosarjamme perustuu vanhoihin perinteisiin ja nykyaikaiseen yrttitietouteen. Kaipasimme puhdasta ja luonnollista ihonhoitosarjaa, luonnollisista raaka- aineista. Vuosisatojen saatossa ovat ihmiset parantaneet vaivojaan luonnonantimien avulla.

Käytämme tuotteissamme uusiutuvia luonnonvaroja, tuoreita kylmäpuristettuja kasviöljyjä, yrttejä, merilevää, vitamiineja ja mineraaleja, jotka ravitsevat ja tasapainottavat ihoamme.

Valmistajina haluamme tarjota Sinulle, lapsillemme, ihollemme ja ympäristöllemme parasta luonnosta!




Anumati on Suomalaisen naisen itse tekemä ja kehittelemä sarja, rakkauslapsi.
 Luomulaatuiset kasviöljyt, -uutteet, -vahat, kallisarvoiset marjojen siemenöljyt on valittu huolella tukemaan erityisesti aikuisen naisen ihoa.
Nämä raaka-aineet eivät vain kiinteytä ihoa, mutta ne myös auttavat ihoa tasapainottumaan ja uusiutumaan.
Anumati Naturals on jo EU:n direktiivien mukaisesti rekisteröity sarja.
Nauti kotimaisesta luomukosmetiikasta ja sen eduista ihollasi. Sillä on myös Suomalaisentyön liitoa sertifiointi.






Kasviväri  LOGONAN juuret ovat 1970-luvun Saksassa, jolloin Euroopan yli pyyhkäisi ensimmäinen ympäristötietouden aalto. Se toi mukanaan useita vaihtoehtoisia ajattelijoita sekä yritysmaailmaan että politiikkaan. Luomuviljely, uusiutuvat energiamuodot ja vastuu ympäristöstä nostivat silloin ensi kertaa päätään. 
LOGONA käyttää tuotannossaan vain parhaita luonnon raaka-aineita, kuten ensiluokkaisia kasviöljyjä ja –vahoja, yrttiuutteita sekä kukkatisleitä. Kasviraaka-aineista valitaan luomua aina kun se on mahdollista jatkuvalle tuotannolle. 

LOGONA on myös sitoutunut viimeisimpien ekologisten standardien mukaiseen mahdollisimman ympäristöystävälliseen tuotantoon, minimoimaan pakkausmateriaaleja sekä kierrättämään jätteitänsä mahdollisimman tehokkaasti.                                                                                                                                                                                        



Couleur Caramel on ainutlaatuisen konseptin omaava luomusertifioitu (Ecocert BIO) kosmetiikkasarja. Innovatiivisen sarjan tuotteissa yhdistyvät ennennäkemättömällä tavalla huipputeknologia, ammattilaislaatu, ekologisuus, humaanisuus ja ranskalainen estetiikka. Couleur Caramel -tuotteiden koko elinkaari kunnioittaa luontoa, ihmisiä ja eläimiä.




Kevin Murphy halusi luoda kampaamoalalle vihreämmän ilmeen kehittämällä tuotelinjan, joka on ympäristöystävällinen, tuotteiden tehokkuudesta tinkimättä. KEVIN.MURPHY –tuotteet eivät sisällä lainkaan sulfaatteja tai parabeenejä. Tuotteet ovat luotu mahdollisimman pitkälle käyttäen uusiutuvia ja ympäristöystävällisiä aineosia, kuten eteerisiä öljyjä, kasviuutteita sekä luonnollisia antioksidantteja.
Lista jolta löydät mm Kevin Murphy = turvallisten, positiivisten tuotteiden lista = SafeHairSalon konsepti





TEK  Multi-colors harjat ovat iloisen pirteitä värielämyksiä siinä missä myös pehmeitä ja joustavia hiusten harjaamisessa. Harjat on valmistettu saarnista, käsitelty myrkyttömillä maaleilla ja viimeistelty käsin, kuten kaikki Tek-sarjan tuotteet. Harjojen piikit ovat valkopyökkiä ja pohja luonnonkumia.




Multi-colors kammat ovat saarnipuiset. Piikit selvittävät hellävaraisesti hiukset isommista ja pienemmistä takuista. Valikoima koostuu yhdeksästä väristä, joita on tarjolla joko afrokampana tai tiheämpipiikkisenä selvityskampana. Kammat ilostuttavat käyttäjäänsä pirteillä väreillään ja kestävällä muotoilulla.

Ei ole oikeaa ja väärää tapaa tehdä asioita oikein  - On erilaisia tapoja tehdä asioita ja valintoja. Me kaikki teemme valintoja ammattilaisina ja kuluttajina joka päivä ja meidän pitää itse seistä niiden takana. Jos annamme jonkun muun miettiä puolestamme silloin saattaa käydä niin että annamme hänen muodostaa mielipiteemme.