...

Ekokampaajalle on tärkeää kunnioitus luontoa ja ihmistä kohtaan, kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Ihminen huomioidaan kokonaisvaltaisesti, hoitaen hiuksia, mieltä ja kehoa.
Toiminnan pitää olla rehellistä ja läpinäkyvää.

Miksi alle 16 vuotiaita ei kannata värjätä


Hiusvärien vaarallisuudesta puhutaan paljon, mutta ei ehkä sittenkään tarpeeksi tai ei ainakaan oikeasta kulmasta. Jos et ole kampaaja tämä juttu tuskin kiinnostaa sinua, kun tämä ei kiinnosta kampaajia itseäänkään.
Tietysti jos haluaisit että kampaajat voivat jatkaa ammatissaan nykyistä pidempään (ka 9 v) niin meidän olisi hyvä nostaa kissa pöydälle.
On kiistaton tosiasia että hapetevärit ovat imeytyvä, allergisoiva kemikaali. Niiden imeytyminen on pystytty todistamaan mm mittaamalla se virtsata.
 Kuinka kauan hius väri on ”aktiivinen” ?
Tämä lienee se tärkeä asia kun mietitään sen vaarallisuutta uudelleen.  Hapeteväri, riippumatta siitä onko kyse kampaamon vai kaupan väristä altistaa allergialle niin kauan kun se on päässä.  Vaikutus lakkaa kun se leikataan kokonaan pois.
Tukes (tuoteturvallisuuskeskus) ohje sanoo että on turvallista altistua hapetevärille 6 viikon välein 30 minuuttia kerrallaan.
Tässä on mielestäni ensimmäinen ristiriita. Onhan se asiakkaan päässä jatkuvasti !
Kampaaja värjää päivittäin usean asiakkaan hiukset joten Tukes suositus ylittyy radikaalisti.  Tässä voisi väittää että käyttäähän kampaaja käsineitä. Suomalaisen tutkimuksen mukaan käsine (nitraatti) suojaa max 15 min jonka jälkeen se on vaihdettava. Pesupaikalla on siis oltava jo uudet käsineet. Kun asiakkaan hiukset on pesty, tulisi kampaajan näiden ohjeiden mukaan suojautua jälleen uusilla hanskoilla leikatessaan hiuksia ja vaihtaa ne 15 min välein.
Uusissa työturvallisuus ohjeissa suositellaankin nykyisin että hiukset ensin leikataan ja vasta sen jälkeen värjätään, eikä niihin kosketa paljain käsin, ei märkään eikä kuivaan hiukseen.
Ihotautilääkäri yhdistyksen ohjeissa sanotaan: ”PPD on hapeteväreissä käytetty kemikaali, sen levittäminen iholle on kielletty koko Euroopan alueella. Sen käyttö on kuitenkin sallittu hiusten värjäämisessä”
Teknokemian yhdistyksen (kampaamotukkureiden yhdistys) ohjeissa kampaajille sanotaan; ” jos hiusväriä joutuu iholle huuhtele se heti runsaalla vedellä”
EU suosittelee että hapeteväriä ei laiteta alle 16 vuotiaille.
No, jos kampaaja värjää alle 16 vuotiaan ja tämä saa siitä allergian on lain/ vakuutusyhtiön tulkinta niin että kampaajan ammatti-ihmisenä pitää tietää että tuote ei sovellu alle 16v ja näin hän on korvaus velvollinen.  Vakuutus korvaa vain jos hän on ollut tuottamuksellinen, siis tahallaan tehnyt tämän teon!
Kotona saa tietty levittä väriä iholleen ja jos siitä reaktion saa, niin oma vika. Kuten on huomattu näissä julkitulleissa tapauksissa.

Kuluttajana miettisin haluanko tätä ainetta päähäni. Jos on edes epäily että tämä ei ole turvallista ja           on olemassa toinen turvallisempi vaihtoehto, niin MIKSI sitten vielä niin paljon ihmiset suostuvat tähän.
Vielä kun ottaa huomioon viranomaisten kannan että kyseinen hapeteväri on aikanaan kehitetty vain peittämään hankalia harmaita hiuksia. Muuhun sitä ei edes tarvitse, jos siihenkään värikypäräksi.
Kampaajana vaatisin vähintään Tukkurilta nitriittikäsineet hapeteväri ostojen mukana.
Eikä tässä vielä kaikki….

Taivas ja Helvetti – Hiuskarvanvarassa


Päätin jo pienenä että minusta ei tule yrittäjää, kun näin minkä hinnan lapsi siitä joutuu maksamaan. Olen siis syntynyt karvat suussa kampaamoyrittäjän perheeseen ja monesti tällä matkalla yrittäjänelämä on ollut hiuskarvanvarassa.
Mutta kuinkas kävikään … Tämä Yrittäjyys on veren perintö ja luonnollinen valinta jossa totisesti on saanut laittaa itsensä peliin ja venyttää sekä jaksamistaan että osaamistaan.

Olen saanut 30 vuotta tehdä rakastamaani kampaajan työtä, kunnes kemikaalikuormani tuli täyteen ja herkistyin. Erikoistuin ekokampaajaksi ja sain sen avulla vielä jatkaa hetken matkaa, mutta liika on liikaa ja sekään ei auttanut. Minun oli luovuttava asiakkaistani.
Onneksi allani on vahvalle pohjalle rakennettu laiva, nyt 49 vuotias perheyritys sekä upea, hyvin koulutettu henkilökunta. En siis jää tyhjänpäälle vaan voin jatkaa alalla.
On vuosi 2010 ja laitan kaiken tarmoni yrityksen kehittämiseen, laadun kasvattamiseen, henkilöstöön, kouluttamiseen… Jotain teen oikein koska ajanvarauskirjat täyttyvät ja palkkaamme lisää kampaajia. Kaikki näyttää hyvältä….
kunnes HELVETTI on irti
Kuin salama kirkkaalta taivaalta neljä työntekijää  (50%) irtisanoutuu samaan aikaan ja perustaa lähietäisyydelle oman kampaamon.  He ovat hienosti, salaa markkinoineet asiakkaille uutta yritystään vielä työssä ollessaan. Kaikki tämä niin hienovaraisesti että mitään todisteita vilpistä ei voida osoittaa, vaikka se oli kaikkien tiedossa - paitsi minun. Tämä on ”luonnollista poistumaa” ja varsin yleistä ainakin kampaamoalalla. Mutta tarjous jolla he houkuttelevat asiakkaitamme sinne on tyrmäävä ! Sellaiseen hintakilpailuun en pysty- enkä halua lähteä. Mielummin lopetan.

Ajanvarauskirja huutaa tyhjyyttä. Markkinoin, rekrytoin, koulutan… käytän kaiken osaamiseni jotta saan pidettyä yritysen hengissä, maksettua palkat ja yhteiskuntavelvoitteet. Onneksi yrityksen tilillä vielä on limittiä, mutta syön säästöjä 13000€/ kk . Minun henkinen jaksamiseni lähenee loppuaan. Osaamiseni ja keinoni.  En ymmärrä miten he pystyvät edelleen noihin ale hintoihin kuukaudesta toiseen…
Minä en voi mitään asialle että asiakkaat valitsevat tutun, hyvin koulutetun kampaajansa ja saavat sen nyt puoleen hintaan.
Jään sairaslomalle, en pääse töihin. Luovutan ja aloitan perheyrityksemme myynnin.

Paljastan tilanteeni muutamalle luotto kollegalle ja kehtaan tunnustaa häpeän ja osaamattomuuteni. Yllätyksekseni myös he kamppailevat täysin samankaltaisten tilanteiden kanssa he ovat täysin voimattomia taistelemaan tässä hintasodassa jossa ei näytä olevan voittajia.

Päätämme pelottoman ystäväni kanssa sukeltaa hintasodan syvimpään olemukseen ja hämmennys on suuri mitä löysimme.  Vähintään joka toinen asiakas menee kassan ohi.
Sillä tavalla he sen siis tekevät. Ja asiakas on autuaan tietämätön tästä, mietii ehkä että minä olen se ahne yrittäjä joka rahastaa kohtuuttomasti jotta saan enemmän rahaa itsellen. Ja että  he ovat  nuori uusi aloitteleva yritys jota haluavat tukea. tietämättä että tukevat rikollista toimintaa. Harmaata taloutta.

TAIVAS on että yrittäjänä minä voin tehdä asioille jotain.
Vedän herneen nenään ja julistan sodan. Päätän että asiakkaan on ainakin tiedettävä tästä ja jos hän sitten  vielä tekee saman valinnan , niin se on ainakin tietoinen valinta.
Saan mukaan muutaman vahvan tekijän, liitot ja rohkean ystäväni. Perustamme Luotettava Kauneus yrityksen. 
Tämä on vapaaehtoinen "yrityskatsastus", markkinointi väline rehellisille yrittäjille, he antavat  ulkopuolisen tahon tarkastaa että tässä yrityksessä on hoidettu yhteiskuntavelvoitteet. Jos asiat on kunnossa he saavat Luotettava leiman :)

Meillä on hyvä, positiivinen tekemisen meininki ja yhteishenki.  Olemme vasta aloittaneet ja saaneet kohtuuttoman viharyöpyn osalta kollegoista ja mielettömän määrän kannustausta suurimmalta osalta.
Tarkoitus on tehdä yritystoiminnasta läpinäkyvää asiakkaille,  sen kustannuksista ja niistä yhteiskuntavelvotteista mitä yrittäjänä hoidamme. Jotta kuluttaja ymmärtää miksi suomessa kaikki maksaa vähän enemmän ja miksi niin on.  Sen jälkeen vastuu on kuluttajalla.

”Jotta tiedät mistä maksat”

JOhanna Ahlberg

Kummallinen kutsumus ammatti ...

...jossa kaikki vähän valehtelee toisilleen ja se on ok ? 

Mitä jos kampaajalla sattuu vahinko tai saat allergisen reaktion....Kuka korvaa sinulle vahingon? Kampaaja? Maahantuoja? Valmistaja?
Onko hänellä mahdollisesti vastuuvakuutus. Pitäisikö olla? Sehän myös nostaa palvelun hintaa Päättämätön
Se ei ole pakollinen eikä kovin kallis, mutta kuinka monella yrittäjällä on sellainen?
Yrittäjän velvollisuudet
Laissa on myös määritelty yrittäjille huolellisuus- ja ilmoitusvelvollisuudet sekä velvollisuus antaa tietoja kuluttajille. Palvelu on vaarallinen, jos sen suorittamistavassa tai suorittamisessa käytetyssä tuotteessa on vika tai puute.
 Sama pätee silloin, kun palveluksesta on annettu totuudenvastaisia, harhaanjohtavia tai puutteellisia tietoja, joiden seurauksena voi olla vamma, myrkytys, sairaus tai muu terveysvaara.
Tässä kohtaa haluan huomauttaa että jotkut maahantuojat markkinoivat esim. hiusväriään PPD vapaana. Kuitenkin väri sisältää sen johdannaisia joka on yhtä vaarallisia herkistyneelle. Ja vastuun kantaa….niin kuka sen kantaa?
Ammattitaito ja huolellisuus
 Tavaran ominaisuudet on helppo havaita, mutta palvelun ominaisuuksista yrittäjän pitää itse kertoa asiakkaalle. Palvelun ominaisuuksissa korostuu yrittäjän velvollisuus kertoa asiakkaalle palvelusta ja työn etenemisestä eri vaiheissa. Jos yrittäjä laiminlyö tämän velvollisuuden, palvelussa on virhe.Yrittäjällä on asiantuntemukseensa perustuva neuvontavelvollisuus asiakasta kohtaan
Mitä virheestä seuraa?
Myyjä vastaa aina tuotteen virheestä, sillä myyjäyritys on kaupanteossa asiakkaan sopimuskumppani. Myyjäliike ei voi laistaa vastuutaan ohjaamalla asiakasta edelleen esimerkiksi maahantuojan puoleen. Halutessaan asiakas voi kuitenkin valittaa virheestä valmistajalle, maahantuojalle, tukkuportaalle tai välittäjälle.
Mutta maahantuoja on sulkenut vastuunsa pois myös vaatimalla kampaajilta seuraavat asiat: TOIMI VÄRJÄYSTILANTEESSA AINA NÄIN: http://www.teknokem.fi/files/teknokemia/liitetiedostot/TY_suositus_Hiusv...
HUOM ! Tämä ”Liite” suojaa valmistajaa ja maahantuojaa myös jos kuluttaja värjää itse hiuksensa. Hän on itse aina syyllinen aiheuttamaansa vahinkoon…
Tämä on kuitenkin eri asia sen kanssa että

KirjoittaaAnna-Stina Nykänen, Helsingin sanomien toimittaja
"Sellaista kampaajalla on aina.
Kampaajalle ei puhuta rehellisesti. Oli suuri taiteilija tai kylän käpyisin kähertäjä, uhrin pokka pitää. Miksi?
En todellakaan tiedä.
Ystäväni kävi Fredalla hienolla muotikampaajalla. Tulos oli kuin venäläinen karvalakki, hän sanoi – minulle, ei kampaajalle.
Kukaan tuntemani ihminen ei valita kampaajalle. Eikä se riipu ammatista tai asemasta.
Kampaaja on taiteilija. Hän yritti parhaansa, tähän se riitti, pitää olla tyytyväinen. Tunnen myötähäpeää hänen surkeasta ammattitaidostaan.
Intiimistä asiasta ei voi nostaa meteliä, kun paikalla on muita. Jos tulee riitaa, kampaaja voi sanoa ilkeästi takaisin.
Oma vika: tästä tukasta ei saa parempaa tai en osannut selittää, mitä haluan.
Mikään selitys ei tunnu ihan oikealta...".

Mutta kampaajalla on syytäkin pelätä, sekä asiakkaan että kampaajan :(
Kampaamossa käsitellään holtittomasti vaarallisia kemikaaleja. Vaaroista tiedetään, mutta ei haluta kuitenkaan ottaa niitä vakavasti !
Tässä on kyse sekä kampaajan että asiakkaan turvallisuudesta!

Kierrätystehdas

Kierrätystehtaalta ideoita ekologiseen ja eettiseen kuluttamiseen

Ekoilu on uusi normaali. Kaapelitehtaalla 4.-5.5.2013 järjestettävä vuosittainen Kierrätystehdas-tapahtuma tarjoaa parhaimmat vinkit kestävään elämäntapaan ja ekologiseen kuluttamiseen. Kauppatorilta löytyy yli 40 yrityksen valikoimasta satoja kierrätysmateriaaleista ja ekologisin menetelmin valmistettuja tuotteita. Tapahtumassa on useita työpajoja, jossa pääsee ohjatusti luomaan uutta ja Ilmaistorilla laitetaan käyttökelpoiset tavarat uudelleen kiertoon. Samalla voi esimerkiksi laittaa fillarin kesäkuntoon tai tehdä ekologisen äitienpäivälahjan. Tapahtuma on avoinna la-su klo 10-17 ja sinne on vapaa pääsy.

Lavalla tapahtuu
Kierrätystehtaan esiintymislavalta löytyy viikonlopun aikana ohjelmaa keskustelupaneeleista näytöksiin. Lavalle astelevat mm. Remake Ekodesign Oy, Varusteleka, Kierrätyskeskus ja Punaisen Ristin Kontti. Paneelikeskustelussa virkkaaja Molla Mills, trashionista Outi Pyy ja Taito-lehden toimituspäällikkö Tiina Aalto keskustelevat eettisestä muodista Palonin Minna Särelän johdolla. Tarkempi lavaohjelma löytyy osoitteesta http://www.kierratystehdas.fi/ohjelma/

Kierrätystehdasta täydentää jälleen Ilmastoinfon tuottama Energiatehdas, jonka teemana on tänä vuonna energiatehokkuus sekä ruokahävikin pienentäminen. Luonnonkosmetiikkaa, ekokosmetologeja ja -kampaajia esittelee Pro luonnonkosmetiikka ry:n järjestämä Luonnonkaunis-tapahtuma, jonka tapahtumapaikkana toimivat Kaapelitehtaan Puristamo ja Valssaamo.

Kierrätystehdas 4.-5.5.2013
Avoinna la-su klo 10-17
Kaapelitehdas, Merikaapelihalli ja sisäpiha
Tallberginkatu 1, 00180 Helsinki, Ovet M1-M4
Vapaa pääsy
www.kierratystehdas.fi

www.facebook.com/kierratystehdas
www.luonnonkosmetiikka.fi/messut-2013





Savipuhdistus

Savi sopii erityisesti rasvoittuville hiuksille ja tukkoiselle, ärtyneelle ja hilseilevälle päänahalle. Savi poistaa tehokkaasti hiuksista ja hiuspohjasta muotoilutuotejäämiä ja ilman epäpuhtauksia. Savihoito imee itseensä myös kemikaalit hiuksista ja poistaa kaikki mahdolliset kuona-aineet hiuspohjasta.
Savi on ratkaisu myös moniin muihin hiusten ongelmiin: hiustenlähtöön ja hitaaseen hiustenkasvuun.
Savea on käytetty hiustenhoidossa jo antiikin Kreikassa. Sen pH:sta johtuen se rauhoittaa hiuspohjaa ja säätelee talineritystä, jolloin hiukset pysyvät hyväkuntoisina ja puhtaina, vaikka pesuväli olisikin normaalia harvempi.


Ennen Kasvivärjäystä hiuksille kannattaa itse asiassa tehdä syväpuhdistava savihoito, joka saa värin pysymään hiuksissa kauemmin.
Savi puhdistaa hiukset äärimmäisen hyvin eikä sen jälkeen niihin tarvitse lisätä edes enää hoitoainetta. Aivan kuin kalkittomalla järvivedellä pesisi.


Savikaalihoito hiuksille ja päänahkaan tehostettuna intialaisella hieronnalla. Hieronta toteutetaan luomuöljyillä, mikä ravitsee myös jo itsessään hiusta sekä ihoa. Hieronnan kautta savikaalin puhdistavat vaikutukset hoitavat koko kehoa. Savea on käytetty jo vuosituhansien ajan hellävaraisena mutta tehokkaana puhdistajana. Tunnetusti savi on myös erittäin minearali- ja kivennäisainerikas. Tätä hoitomuotoa suosittellaan varsinkin rasvoittuvalle päänahalle vihreää savea käyttäen. Myös hellävarainen rhassoul tai valkosavi puhdistavat ja hoitavat sekä ravitsevat mm. psoriaatikkojen hiuspohjaa.
Kesto 1h 30minuuttia

Katso mielyttävä video savipuhdistuksesta
http://vimeo.com/60166830

Kuinka monella teistä on ilmennyt allergia oireita? Oletteko joutuneet miettimään luopumista unelma-ammatistanne?



Olisitko kiinnostunut kuulemaan lisää mahdollisuudesta jatkaa Kampaajan ammattiasi allergiasta/ herkistymisestäsi huolimatta?

Haluaisitko sinä tarjota tälläisen vaihtoehdon itsellesi, työntekijöillesi ja asiakkaillesi? Tämä mahdollistaa myös alle 16 vuotiaiden värjäämisen.

Tämä asettuu ekokampaajan ja perinteisen kampaajan välimaastoon, siinä käytetään uudella tavalla, luovasti sekä Elumenia, Cellophanesia että kasviväriä, blondeja unohtamatta. Voit edelleen tehdä rakennekäsittelyjä.

Ehkä tästä kurssista olisi sinulle hyötyä? Tarjoamme kokopäivä kurssin 15.4 maanantaina Hiusyrittäjien tiloissa, jossa käydään läpi ensin kemian kautta mistä on kyse ja miksi tämä on ongelma. Miten sen voi ratkaista ja miten sen avulla voi tehdä parempaa tulosta.

Tämä ei ole tuotekoulutus eikä sinulle yritetä myydä mitään. Tanskassa tämä on ollut käytännössä jo 10 vuotta ja nyt meillä on mahdollista tutustua siihen myös Suomessa.

Koska kampaajien allergiat ovat hurjassa kasvussa ja asialle halutaan tehdä kaikki mahdollinen niin sekä Hiusyrittäjät ja PAM haluavat tarjota jäsenille edun: Heille kurssi on 98€ (sis lounas ja kahvi). Kurssin norm. hinta 150€


Kurssin sisältö:

-          vaihtoehtoja jos allergiset oireet alkavat olla ongelma unelmatyössäsi
-          miten värjätään alle 16-vuotiaita?
-          miten saadaan harmaat peittoon jos asiakas on ppd-allerginen tai haluaisi turvallisemman vaihtoehdon?
-          ja paljon muuta…

Käydään läpi ensin kemian kautta mistä on kyse ja miksi tämä on ongelma. Miten sen voi ratkaista ja miten sen avulla voi tehdä parempaa tulosta.




Anne-Sophie Villumsenin allergia alkoi oireilemaan jo uran alkuvuosina. Hän ei kuitenkaan ollut valmis luopumaan unelma ammatistaan ja siinnitteli. Mutta tilanne allergian kanssa paheni ja niin hän avasi Tanskaan ensimmäinen Green Salon kampaamon 1999, Zenz. Nykyisin Zenz-kampaamot tarjoavat ainoastaan  allergia- ja ympäristöystävällisiä palveluita.Tänä päivänä Zenz-kampaamoita on jo viisi Köpenhaminan ydinkeskustassa ja ne kaikki huokuvat trendiikkyyttä ja laatua.

Vuonna 2005 Anne-Sophie alkoi kehittää omaa tuotesarjaa. 2008 syntyi Zenz Organic Hair, Joutsen-merkitty ammattilaissarja. Zenz styling paste no. 06 voitti ‘Danish Product of the Year 2011’ Danish Beauty Award-kilpailussa. Anne-Sophie on myös kehittänyt omaa kasvisväri- sekä meikkisarjaa.

Anne-Sophie haluaa tarjota kampaajille ja kuluttajille turvallisemman ja tervellisemmän vaihtoehdon nauttia kauneudesta- tinkimättä laadusta ja trendistä.




Sitovat ilmoittautumiset 4.4 mennessäinfo@luotettavakauneus.fi tai:

                0400 99 13 15.  Paikkoja on rajoitetusti.
               Minimi osaanottaja määrä 20 hlö, jotta koulutus toteutuu

Luotettavaa eko Kauneutta

Ensimmäisenä Ekokampaamona Luotettavien joukkoon on liitetty HairLife Eco .
Konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä että yritys on ulkopuolisen tahon toimesta tarkistettu, katsastettu ja todettu että yritys toimii rehellisesti ja hoitaa yhteiskunta velvoitteensa. yritys on siis "ajokunnossa".

HairLife eco on erikoistunut turvallisempaan hiusten hoitoon.
Kampaajat Therese ja Anette  ovat kouluttautuneet myös ekokampaajiksi.




Luotettavan kampaamon Sertifiointikriteerit

Sertifiointikriteerit
  1. Suomen Tilaajavastuu Oy:n raportti
  2. Sertifioitu liike sitoutuu antamaan kuitin kaikista palveluista
  3. Tuolivuokrayrittäjällä Y-tunnukset varmistettu ja esillä
  4. Omistajan ja henkilökunnan koulutukset ja tutkinnot julkisesti nähtävillä liikkeessä (infokansiossa esim. odotustilassa)
  5. Hinnat ovat luettavissa liikkeen ulkopuolelta
  6. Sertifioidussa liikkeessä ei värjätä alle 16-vuotiaita hapetevärillä
  7. Työehtosopimusta noudatetaan
  8.  Työsuojelu- ja työturvallisuuslakia noudatetaan
  9. Yrityksellä on vastuuvakuutukset, myös tuolivuokrayrittäjillä
Sertifionti-järjestelmä on ulkopuolisen tahon tarkastama. Suomen Tilaajavastuu Oy tarkistaa yhteiskuntavelvoitteet ja Arviointilautakunta  hyväksyy sertifiointikriteerit.
Näin taataan sertifioinnin puolueettomuus.


Ajankohtaista