...

Ekokampaajalle on tärkeää kunnioitus luontoa ja ihmistä kohtaan, kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Ihminen huomioidaan kokonaisvaltaisesti, hoitaen hiuksia, mieltä ja kehoa.
Toiminnan pitää olla rehellistä ja läpinäkyvää.

Rehellistä valehtelua

Väitän että suurimmalla osaa ihmistä on tarve olla rehellisiä. Se on kaiketi sellainen samankaltainen ominaisuus kuin halu olla oikeassa?



Varmaksi en tiedä ja siksi pohdinkin sitä tässä kun minua tämä epärehellisyys puhuttaa yrittäjänä. Mihin näistä tarinoista minun pitää uskoa ja mitä niistä kertoa sitten asiakkaalle totuutena.  Mikä on vain pientä huijaamista ja mikä emävale jolla tavoitellaan omaa etua toisen terveydestä piittaamatta.
Palveluntuottajalla on korostunut vastuu ja velvollisuus ja jos hän jää kiinni valehtelusta kuluttajalle niin siinä on sosiaalinen media taas kuumana.

Jotkut ihmiset valehtelevat työkseen ja me tiedämme sen ja se on meistä jopa hauskaa ja jännää. Olemme ikään kuin yhdessä samassa valheessa ja ostamme sen ;) Näitä ihmisiä ovat tietenkin taiteilijat, taikurit ja mentalistit… Mutta tämähän onkin viihdettä.
”Ihminen valehtelee päivittäin vaikka meille opetetaan pienestä pitäen, että valehtelu on ruma tapa. Valheella kuitenkin on paikkansa ja itse asiassa koko showbisnes perustuu valehteluun ja vääristelyyn. Koska ja miksi valhe hyväksytään osaksi taidetta ja viihdettä? Miksi niin monet myytit elävät totuutena päässämme vaikka pieni tsekkaus riittäisi kumoamaan hupsut uskomukset?” sanoo mentalisti Pete Poskiparta

Mutta olemmeko sopineet että meille saa valehdella ruuasta, terveydestä , kauneudesta…
Onko se on viihdettä?  Näin ollen siis hyväksyttävää?

Näitä totuuksia  voisi olla ”imeytyy ihon syvimpiin kerroksiin ja on sieltä auttava sinua nuoremmaksi” ”Ripsesi tuuheutuvat 700 kertaiseksi” tai  ”maailmaa mullistava, hoitava hiusväri jolla saat entistä pidemmät ja tuuheammat hiukset” ja ennen kaikkea  ”Turvallinen ripsituuhenne joka ei allergisoi”
Entäs tämä joka päiväinen leipämme? Joskus ravintolassa voidaan valehdella suoraan, jos ruokaa sanotaan kotitekoiseksi. Enemmän kyse on ehkä siitä, että annetaan mielikuva alusta asti valmistetusta ruoasta. Ravintola Murua pyörittävä Alen arvelee, että jopa 40-50 prosenttia ravintoloista ja ravitsemusliikkeistä käyttää ainakin jotain tuotetta, joka ei täysin vastaa nimeään.

-          - Kuulostaako hyvältä, vai haluaisitko rahoillesi enemmän vastinetta? 

Me emme halua uskoa että meille tuttu ihminen syyllistyisi tähän, mutta nyt myös mainosmiehistä on tullut luotettuja tahoja kertomaan asioiden todellista laitaa. Siksi haluaisinkin tietää missä kulkee se raja jolloin oma mittamme tulee täyteen. Vai haluammeko me uskoa näihin ja jopa kertoa niitä eteenpäin?  #urbaanilegenda

Haluan uskoa että suurin osa ihmisistä on ihan tavallisia rehellisiä¨ kansalaisia jotka haluavat että asiat on oikein.
Siksi olemme vuoden ajan testanneet erilaisissa yhteyksissä ja paikoissa kansalaisten vilpittömyyttä rehellisyydestä ja kyselleet heiltä ”Oletko valmis maksamaan täyden hinnan rehellisestä työstä”
80% on ollut ehdottomasti  kyllä kannalle 15% on epävarma ja vain 5 % sanoo kannattavansa epärehellistä kaupankäyniä. Tätä väittämää tukee myös se että Reilu kauppa on kasvanut viimevuonna 48% J

Uskon myös että suuri osa yrittäjistä on rehellisiä ja hoitaa yhdessä sovitut velvoitteet.  Ongelma vain on että en varmaksi tiedä keitä he ovat.



Lähteet:

¨rehellinen= totuudessa pysyvä, vilpitön, kunniallinen, joka pyrkii toimimaan reilusti
 valhe= esittämistä vilpillisesti jotakin, joka ei ole totta, 
 Epärehellinen =  henkilö, joka valehtelee, pettää, huijaa tai varastaa.
 Huijaus o= tahallinen yritys saada kohdeyleisö uskomaan, että jokin huijarin vääräksi tietämä asia on totta.

Hyvejohtajuus




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti