...

Ekokampaajalle on tärkeää kunnioitus luontoa ja ihmistä kohtaan, kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Ihminen huomioidaan kokonaisvaltaisesti, hoitaen hiuksia, mieltä ja kehoa.
Toiminnan pitää olla rehellistä ja läpinäkyvää.

Wella Color ID Kuka huijaa ja ketä

Halu olla ekologinen, turvallinen on trendi koska asiakas sitä jo osaa vaatia. 

Kun siihen ei oikeasti yletetä niin sitten harhautetaan. Sanotaan jotain sinnepäin, tarkoittamatta ihan sitä mitä annetaan ymmärtää. 
Näitä väittämiä ei löydy mistään kirjallisina, mutta me kuulemme niitä kouluttajien ja edustajien suusta kokoajan. Annetaan sitten kampaajan kertoa asiakkaalle epätotuus ja kantaa vastuu harhaanjohtavasta markkinoinnista. Tosi reilua!

Jos sitten näitä väittämiä yrittää tarkennetaan niin törmää lisä väittämiin ja että me emme ole noin sanoneet, olet ymmärtänyt väärin.

Kuluttajalaki sanoo että palveluntarjoaja  on korostuuneessa velvollisuudessa kertoa 
asiakkaalle palvelusta. Palvelujen turvallisuutta valvotaan tuotteiden turvallisuutta koskevan 
lainsäädännön nojalla. Tässä on hurja ristiriita !
Kosmetiikka tuotteita saa markkinoida harhaanjohtavasti ja vastuun kantaa Kampaaja 
/Kosmetologi 

Harvalla meistä on todisteita näistä harhautuksista, mutta minulla on. Minulla on edustajan puhe videoituna jossa hän kertoo heidän hiusvärinsä olevan niin turvallista että sitä voi vaikka syödä! Wella on ollut minuun yhteydessä ja kertonut asianajaja armeijastaan. Yrittivät kenties kertoa että tätä ei saa kertoa /näyttää. Tosin en saanut tarkennusta tämänkään sanoman sisällöstä.

Koska me alamme uskoa että kaikki mitä he sanovat on vain heidän edun mukaista ja ajaa heidän taloudellista etuaan. Tukkuri valitsee tarkoin heidän tarkoitusperiään palvelevan terminologian noudattaen osittain vanhaa viisautta: älä valehtele mutta älä myöskään kerro kaikkea- jätä vastuu kuulijalle.

Räikeänä esimerkkinä kyseisen tuotteen koulutuksessa käynyt kollega päivittää yrityksensä sivuilla näin:

”Heissan taas! Olemme siirtyneet ekologiseen värjäykseen, kiitos Wellan ID COLORIN. Säästämme luontoa ja aikaa tämän avulla.”

Tämä aine on tullut korvaamaan raidoituksessa käytettävät foliot. Ne kuitenkin ovat hyvinkin kierrätettäviä – pienmetallina. 
Voidaanko siis tästä kemialliseta liuoksesta käyttää ilmaisua "ekologinen" tai  ”ei sisällä haitallisia ainesosia, joten ei tarvitse olla huolissasi sen vaikutuksista luontoon/ihmiseen.” Wella, Ricki

Color ID sisältää mm Acrylates/ceteth-20 itaconate copolymer
 lähteessä mainitaan tämän olevan  biohajoava, ihoa ärsyttävä ja että "voi olla vaarallinen ympäristölle. erityisesti vesi tulee ottaa huomioon."... 
se sitä tarkoittaa, että veden tilaa pitää seurata erityisesti, kun haetaan mahdollisia ympäristöhaittoja. Ilmeisesti juuri siitä syystä, että ainesosa on biohajoava eli hajoaa veteenkin?



Haluan myös huomauttaa että eivät kaikki maahantuojat syyllisty tähän harhaanjohtavaan markkinointiin. Sinun pitää vain itse kyetä erottamaan rehellinen puhe markkinointipuheesta.


Keskustelua aiheesta Color ID:stä Wellan virallisilla Facebook sivuilla

Katja Kålheim
 Hei, tämä on mielenkiintoinen tuote. Ehdottomasti jätekuormaa vähentävä, plussat siitä. Mielenkiintoista kuitenkin olisi tietää onko tuotteessa jotain ympäristöä/ terveyttä rasittavia aineosia? Lisäämmekö haitallisten kemikaalien pääsyä ympäristöön huuhteluveden mukana?

Wella Professionals Suomi
Hei Katja! Selvitimme huolella vastauksen kysymykseesi usean asiantuntijan voimin. Color.ID ei sisällä haitallisia ainesosia, joten sinun ei tarvitse olla huolissasi sen vaikutuksista luontoon/ihmiseen. Mikäli sinulle tulee mieleen lisäkysymyksiä, vastaamme mielellämme. Hyvää Joulua! /Ricki

Johanna Ahlberg
INCIssä lukee Acrylaatti ! Onko niin että Wellalla ei ole tietoa tämän aineen haitallisuudesta ja allergisoivuudesta ihmiselle, saati ympäristöhaitat!
Tämä vastaus on mielestäni harhaanjohtava.

Katja Kålheim
Nyt tulikin epävarmuus  Miten on esim.acrylaattien kanssa joista Johanna kysyy? Miten tähän suhtaudutaan?

Wella Professionals Suomi
Hei taas! Ymmärrän huolesi. Akrylaatti/Ceteth20 Itaconate on biologisesti hajoava eikä näin ollen ole haitallinen ympäristölle. Mainitsemme kaikki käyttämämme ainesosat raaka-aineluettelossa. Eikä tuotteistamme ole terveydellistä riskiä. / Ricki

Johanna Ahlberg
Tästä linkistä löytyy lisää tietoa kyseisestä kemikaalista:
Joo biohajoava, mutta
irritation, irritation to skin,eye.
Ecology: May be hazardous to environment. Water should be given special attention.
Risk: ärsytys, ihon ärsytys, silmien.
Ekologia: Voi olla vaarallista ympäristölle. vesistöön olisi kiinnitettävä erityistä huomiota.


Tämän jälkeen ei ole Wellalta tullut kommenttia asiaan!




2 kommenttia:

  1. "Ekokampaaja hoitaa mieltä ja kehoa" sanotte yllä mainoslauseessanne on todella harhaanjohtavaa mainontaa. Kertokaa miten hoidatte mieltä ja miten hoidatte kehoa. Onko teillä tutkinnollinen pätevyys asiakkaan mielen hoitoon, tuskin ja entä miten parturi-kampaajan pätevyydellä hoidetaan kehoa. On slouganinne markkinointitekstissä on todella kuluttajan harhaanjohtamista mitä suuremmassa määrin. Jopa väittämänne on niin kova, että pitäisi viedä markkina tuomioistuimeen. Ja miten hiustenleikkausta voi nimittää energia leikkaukseksi, miten perustelette. Siitä pitää olla todistettava tutkimustulos. "energialeikkaus" on kuluttajaa harhaanjohtava markkinointisana mitä suurimmassa määrin, jollei teillä ole esittää tutkimistulosta. Johanna Ahlberg yritä nähdä miten harhaanjohtavaa ekokampaaja mainontanne ja markkinointinne on. Kannattasi edes pysytellä pään alueella ulkoisesti hoidoissa ja jättää mieli pitkän koulutuksen saaneiden ammattilaisten käsiin, sillä kampaajan pätevyysalueeseen markkinoitiväitteenne ei riitä ja samalla viette koko alaa alas "huuhaa" kerholaisiksi. Paitsi tietenkin voitte hoitaa kehoakin jos teillä on vartalohieroja.

    VastaaPoista
  2. Tuotteet






    "Tukkatalo: Haluamme tarjota asiakkaillemme sitä mitä itsekin olemme ja edustamme." :)

    Kampaamo Tukkatalon mainoslauseessa lukee kuluttajaa harhauttavasti: "Ympäristöystävällistä – Ekologista – Turvallista – Suomalaista – Käsityötä – Muodikasta – Esteettisesti kaunista – Luotettavaa…"
    Siinä sanotaan ekologista vaikka suuri osa tuotteista eivät sitä ole. - Mainoslauseessa se jätetään ovelasti ja kuluttajaa harhauttavasti kertomatta tuotteiden raaka-aine sisällöstä. Myös lukee turvallista, niin mitä se tarkoittaa tuotteistanne on suorastaan mahdoton väittämä, eikä näin voida sanoa, koska se on perusteetonta ja harhaanjohtavaa, sillä tuotteenne sisältävät synteettisiä aineita. Tämä jos mikään on suoraa harhauttamista. Kannattaisi ensin pitää se oma pesä puhtaana ja sitten vasta puuttua toisten tekemisiin. Se toisten alan vaikuttajien tekemisiin puuttuminen on teidän tapanne markkinoida epätoivoisesti itseänne kun yritätte vetää mattoa kaikkien muiden alta, mutta oma etiikkanne on huomattavasti heikompaa. Liikaa lupaavia ylistyssanoja täynnä, perustelematta ja kertomatta sisältöä. otsikoiden tukkatalon www-sivulla.

    VastaaPoista