...

Ekokampaajalle on tärkeää kunnioitus luontoa ja ihmistä kohtaan, kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Ihminen huomioidaan kokonaisvaltaisesti, hoitaen hiuksia, mieltä ja kehoa.
Toiminnan pitää olla rehellistä ja läpinäkyvää.

LOHAS

LOHAS on elämäntapa. Ja jopa Suomessa Lohas -elämäntavan omaavia löytyy jopa yli 800 000 ! Nyt vähän enemmän tästä:

Tyypillinen LOHAS -elämäntavan omaava henkilö seuraa taloutta, kulttuuria ja poliittisia päätöksiä, ja vertaa niitä oman maailmankuvansa arvoihin. Hän kunnioittaa luontoa eri tilanteissa, esim. matkustaessaan, sekä ostaa kuunnellen järkeään ja sydäntään. Jos pitäisi kuvailla, mikä on LOHAS -ihmisen päätarkoitus yhdellä lauseella, sanoisin, että tärkeintä heille on yleisen hyvän tekeminen.

Vaikka Suomessakin on jopa yli 800 000 LOHAS -kannattajaa, voisi niitä olla paljon enemmänkin. Valitettavasti useimpien elämäntyyliä määrää hinta. Jos edessä on 100€ maksava perusbanaanilasti sekä 150€ maksava luomubanaanilasti, suurin osa valitsisi halvemman version. On huomattu, että omistautuessaan LOHAS -elämäntavalle on tottunut jo ostamaan ekologisemmin, joten mahdollinen suurempi hinta ei haittaa tietäessään, että auttaa omalta osaltaan.

LOHAS -elämäntavan omanneet ostaa luomu- ja lähiruokaa, käyttää vihreetä sähköä ja aurinkopaneeleja. He viihtyvät verkossa, ja tekevät siellä myös ostoksia.
Nämä ihmiset eivät ole tyhmiä. He näkevät miten markkinointiviesteillä yritetään vaikuttaa heihin. Mutta kun pääsee sisäpiiriin, huomaa, että he ovat tuoteuskollisia ja antavat vinkkejä toisillensa.

Kun muut lähtevät Kreikan lämpöön kesällä, ekologisemman vaihtoehdon valinneet lähtee nauttimaan Suomen maisemista pohjoiseen tai tulee Helsinkiin hengailemaan kahviloihin ja kiertelemään kauppoja. Ja matkalle lähdetään useimmiten julkisilla, tottakai, onhan se ekologisempaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti